Nyereséges lett az elektromosautó-gyártó

Sokáig úgy tűnt, hogy a termelését egyre inkább felfuttató elektromosautó-gyártó nem tud nyereségesen működni, de a cég most bizonyított a harmadik negyedévben, alaposan meglepve a kételkedőket. Az amerikai elektromos­autó-gyártó részvényeinek árfolyama 21 százalékot ugrott a hírre.

Fellegi Tamás Péter
2019. 10. 25. 15:42
A driver recharges the battery of his Tesla car at a Tesla Super Charging station in a petrol station on the highway in Sailly-Flibeaucourt
Gyorsan nő a termelés, a cél a legnagyobbak megelőzése. Fotó: Pascal Rossignol Forrás: Reuters
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Nem számított a piac erre, ám a Tesla a harmadik negyedévben nyereséges lett. Úgy tűnt ugyanis, hogy bár egyre többet gyárt és ad el a cég középkategóriás Model 3 típusból, a termelés költségeit még nem sikerült eléggé leszorítani. Most azonban az elektromos autókat gyártó vállalat bebizonyította, hogy képes profitot termelni és felvenni a versenyt a nagy és tőkeerős hagyományos autógyártókkal. A cég részvényenként majdnem kétdolláros nyereséget ért el, miközben elemzők átlagosan negyven cent körüli veszteséget vártak. Emellett a vállalat 5,3 milliárd dollárra növelte készpénzállományát, amire szükség is van, miután a Tesla igen gyorsan terjeszkedik: óriás­beruházásokat hajt végre, többek között felépített Sanghajban is egy üzemet, amely a Model 3-as típust gyártja, és szeretnék olyannyira felfuttatni a termelést, hogy az hamar nyereségessé váljon ott is. A cég egy új típus, a Model Y gyártására is üzemet épít, ahol a tervek szerint 2020 közepén indulhat meg a gyártás, emellett Európában is készül egy óriásüzem, ahol többféle típust, köztük kisteherautókat is gyártanának.

A cég a negyedéves jelentés kapcsán beszámolt arról, hogy éves szinten 16 százalékkal sikerült a kiadásokat lecsökkentenie, főleg a gyártási költségek lefaragásával és általában az egész cég működési hatékonyságának növelésével. A Tesla az autóiparban viszonylag újonc, így most kell megszerveznie a költséghatékony tömeggyártást, míg a hagyományos autógyártók ezt már évtizedekkel ezelőtt megtették. Igaz, utóbbiak még mindig főleg a belső égésű motorral szerelt autókra koncentrálnak, míg a Tesla kizárólag elektromos autókat gyárt.

A Teslának a legnagyobb eredmény, hogy a nyereségesség révén önfinanszírozóvá vált, nem függ már a részvény- és kötvénykibocsátásoktól. Ez lehetővé is teszi, hogy az autógyártás mellett egyre nagyobb mértékben fejlesszék az akkumulátorok és a napelemek gyártását. Elon Musk, a cég fő tulajdonosa és korábbi vezérigazgatója elmondta, hogy akár más autógyártókat is ki tudnak már szolgálni akkumulátorokkal és további alkatrészekkel.

Feltöltés: az évekig veszteséget termelő elektromosautó-gyártó egyenlege javulni látszik
Fotó: Reuters

Korábban többször előfordult, hogy a menedzsment optimista várakozásokat fogalmazott meg, majd ezeket a cég rendre nem teljesítette, ami pesszimizmust okozott a befektetők köré­ben. Most azonban a pozitív meglepetést az is fokozta, hogy maga Elon Musk sem számított még nyereségre a harmadik negyedévben.

A vállalat idén valamivel több mint 360 ezer járművet gyárt, ugyanakkor csak a sanghaji üzemben heti ezer, azaz évi félmillió Model 3-ast terveznek előállítani, így az éves gyártás belátható időn belül elérheti a bűvös egymilliós határt. A cég szerint a kereslettel sincs gond: az utóbbi hónapokban a rendelések jelentős növekedésnek indultak.

A kereslet bővülésének az amerikai CNBC üzleti televíziócsatorna szerint több jelentős oka is lehet. Egyrészt az elektromos autók és belsőégésű tár­saik között mindinkább csökken az árkülönbség, másrészt az elektromos autók újabb típusai egyre nagyobb távolságot tesznek meg egy töltéssel. Végül pedig talán a legfontosabbként említendő, hogy a legfiatalabb generációk már erősen környezettudatosak, így sok esetben eleve elutasítják a benzines és a dízelautókat. Fontos szempont az is, hogy az elektromos áram a legtöbb országban egyelőre olcsóbb, mint a benzin: az Egyesült Államokban az energiaügyi minisztérium szerint míg egy gallon (nagyjából 3,8 liter) benzin 2,64 dollár, az ennek megfelelő mennyiségű elektromos áram ára kevesebb mint a fele, 1,24 dollár.

A Cox Automotive cég kutatásai szerint a Tesla Model 3 a legnépszerűbb az olcsóbb elektromos autók között annak ellenére, hogy vannak jóval alacsonyabb áron elérhető típusok is: a Nissan Leaf alaptípusa harmincezer dollár (kilencmillió forint), míg a Tesla Model 3 alapára negyvenezer dollár (12 millió forint).

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.