Felkészültek a csomagszállító cégek

Minden korábbinál erősebb év végi szezonra számítanak az internetes kereskedelemben a csomagkiszállítással foglalkozó cégek, amelyek szolgáltatásaik fejlesztésével, kapacitásaik megerősítésével mostanra felkészültek a házhoz rendelések várható ünnepi dömpingjére. Bár az előző években volt rá példa, hogy a csomaglogisztika nem tudta kezelni a karácsonyra felfutó megrendeléseket, ám az idén a szállítók szerint a télen megnövekedő munkaerőigény ellenére sem kell attól tartani, hogy nem jutnak időben célba a webáruházból rendelt ajándékok.

2019. 11. 13. 15:24
A karácsonyt megelőző két hónapban megduplázódik a küldemények száma Fotó: Bach Máté
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Az év többi időszakához képest megduplázódik a novemberi webáruházas árengedményekkel kezdődő ünnepi bevásárlási szezonban a házhoz rendelt csomagok száma. Az idei eddigi fogyasztás alapján a lakosság várhatóan a korábbi éveket is meghaladó mértékben költekezik majd karácsonyig az internetes kereskedelemben – jelezték a Magyar Nemzetnek a csomagszállító vállalkozások annak kapcsán, hogy a webáruházak legmasszívabb értékesítési időszaka következik a jövő heti black friday, azaz fekete pénteki akciózás kampánnyal.

A futárcégek naponta 350-400 ezer küldeményt szállítanak házhoz, ez a szám a csúcsidőszakban megduplázódik, vagyis novemberben és decemberben 700-800 ezer csomag kiszállítása várható naponta. Több tíz milliárd forintra tehető az az összeg, amely a házhoz rendelt termékek összértékét adja az ünnepek előtt. Felmérések szerint idén 1,2 millió felnőtt internetező várja a november végi kedvezményes kampányokat, illetve az azt követő időszakot, amikor karácsonyig napról napra nő az internetes áruforgalom.

– Arra számítunk, hogy az idén nagyon jelentősen emelkedik az év végi kiszállítások száma. Az elmúlt években ilyenkor átlagosan kétszer annyi csomagot kellett kézbesítenünk mindennap, mint más napokon – közölte lapunk megkeresésére a GLS Hungary Csomaglogisztikai Kft. ügyvezető igazgatója. Farkas Gergely elmondta: folyamatosan készülnek a kiemelt ünnep előtti hetekre, javában zajlik a kiegészítő munkaerő toborzása, illetve több szinten történnek fejlesztések, így például idén a vállalatnál rendelkezésre áll a szükséges munkaerő, amely elegendő lesz a karácsonyi megrendelések teljesítéséhez.

– Nemsokára befejeződik a szortírozóüzemünk bővítése, amelynek eredményeként óránként harmincezer csomagot tudunk majd kezelni. Idén is bővítettük telephelyeink számát, nyolc újat nyitottunk, és természetesen növeltük a szállítási kapacitásainkat is – sorolta a GKI Digital és az Árukereső 2018-as felmérésén az e-kereskedők által a legstabilabb, legmagasabb minőséget nyújtó szolgáltatónak választott cég vezetője. Mint mondta, továbbra is cél, hogy a megrendelők minél kevesebbet érezzenek meg a csomagforgalom jelentős bővüléséből, például a dobozok több mint 99,7 százalékát már a feladást követő munkanapon megkísérlik kézbesíteni az év végi roham idején is.

A szakember kitért rá: a változó hazai fogyasztási szokásokon jól látszik, hogy a házhoz szállítások piaca továbbra is sokkal gyorsabban nő, mint a hagyományos kiskereskedelmi forgalom, és ez várhatóan így marad a következő években is, miközben egyre gyakoribb a fix csomagpontokra rendelt áru is.

A GLS vezetője szerint jellemzően a black fridayt követő hétfőn és kedden futnak föl először az internetes kiszállítások, ekkor indul útnak az első nagyobb csomagmennyiség a vásárlók otthonába. Szavai szerint az eddigi évek tapasztalata alapján az abszolút csúcs a karácsonyt megelőző hét hétfője és keddje lesz a csomagküldésben, ilyenkor általában még több küldeményt visznek házhoz a futárok.

– A november végi akciózások után folyamatosan erős a forgalom. Mivel a megrendelések jelentős része hét végén érkezik a webáruházakba, amelyek zöme olyankor nem dolgozik – mint ahogy kiszállítás sincs, leszámítva az ünnepnapok miatti két kötelező szombati napot decemberben –, így mindig a hét elején van több házhoz rendelt áru, amit célba kell juttatni – mondta az ügyvezető.

A karácsonyt megelőző két hónapban megduplázódik a küldemények száma
Fotó: Bach Máté

Az éves csomagmennyiség nagy részét ugyancsak a fekete pénteki akciózástól karácsonyig tartó csúcs­sze­zonban szállítja ki a GKI rangsora alapján a hazai csomaglogisztikai piac harmadik legnagyobb szereplője, a DPD Hungária Kft. – Ebben az időszakban vannak olyan napok és hetek is, amikor akár harminc-ötven százalékkal több küldeményt adnak fel a megbízóink, mint máskor – jelezték a Magyar Nemzetnek. A cég által kiszolgált megrendelések jelentős méretére utal, hogy az év nagy részében csaknem 450 futárral dolgoznak, de az ünnepi időszakra várhatóan körülbelül plusz száz főt is beállítanak a számotte­vően megnövekedő szezonális igények ellátására.

– A csapat meghatározó számunkra. Az alapbéren kívül fontosnak tartjuk a valódi gondoskodást és a jövőre való felkészülést is, így például kollégáinknak lehetővé tesszük, hogy önkéntes nyugdíjpénztári tagsággal, egészségbiztosítással részt vegyenek a magán­egészségügyi rendszerben – sorolták, hozzátéve: a teherautóikat vezető futárok a helyi alvállalkozó partnereik alkalmazottai.

Megemlítették azt is, hogy a munkaerőhiány a sofőrök körén kívül a kis csomagok logisztikáját is érinti mind a szortírozás, mind a kiszállítás területén, amelyet a csomagszámok folyamatos emelkedése csak súlyosbít a szezon előrehaladtával. Erre hosszú távon az automatizálás jelenthet megoldást.

– Emiatt nagy beruházásra készülünk 2020-ban, miközben évek óta folyamatosan fejlesztjük a logisztikai, az IT- és az ügyfélszolgálati folyamatainkat – jegyezte meg cég. Kiemelték, az elmúlt hetekben jelentős előrelépést tettek az ügyfélszolgálati területen: újragondolták a call center menüpontjait és online csomagkövető portáluk népszerűsítésével egyszerűbbé, önkiszolgálóvá tették az ügyintézés több fázisát.

– A legjobb tudásunk szerint készülünk az ünnepi csúcsszezonra, ám a tapasztalatok szerint ennek ellenére is előfordulhatnak csúszások a nem időgarantált csomagoknál. Amennyiben egy-egy területen a megnövekedett csomagszám vagy az időjárási körülmények miatt késés várható, úgy arról folyamatosan hírt adunk majd a közösségi és internetes oldalainkon. Mindenkit arra biztatunk, hogy ne hagyja utolsó pillanatra a csomagküldést – hangsúlyozták a DPD-nél.

– A fekete péntektől kezdődően a tavalyi évhez képest 12-16 százalékos növekedéssel számolunk. A cégcsoport dolgozóinak 100-110 fős létszáma állandónak mondható, viszont az alvállalkozóink alkalmazásában lévő futárok száma nőtt a teljes hálózatra vetítve, összességében 15-17 százalékkal

– jelezte a Royal Futár Hungária értékesítési igazgatója.

Hargitai Gergely kiemelte: nem igazán érzékelik a kereskedelemben, logisztikában általánosan jellemző munkaerőhiányt, egyrészt mert alvállalkozói rendszerben dolgoznak, másrészt mert a partnerek futár alkalmazottait a cég is érdekeltté tette különböző ösztönzőkkel, miközben a pluszjuttatásokat teljesítményalapú bérezéssel váltották ki. Megjegyezte, hogy ezzel együtt annyira gyorsan bővül a házhoz rendelések száma a magyar piacon, hogy azt egyelőre a fejlesztések ellenére, illetve újabb piaci szereplők belépésével is nehéz kapacitásban teljesen lefedni.

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.