Az iparosodás és a felhasználási igény növekedése miatt még 2040-ben is az olaj lesz a legfontosabb energiahordozó a világon – állítja a Kőolaj-exportáló Országok Szervezete (OPEC), amely Bécsben ismertette a közép- és hosszú távú olajpiaci előrejelzését. Úgy számolnak, hogy a globális gazdaság 2040-ig évi átlagban 3,3 százalékkal nő, míg a világ népessége a jelenlegi 7,6 milliárdról 9,2 milliárdra emelkedik. Mindez megalapozza az energiahordozó iránti kereslet erősödését. Az OPEC szerint az ázsiai gazdaságok kiemelkedően magas GDP-növekedése kelet felé tolja el a világgazdasági aktivitás súlypontját. A globális GDP negyven százalékát Kína és India állítja majd elő 2040-re, a Gazdasági Együttműködési és Fejlesztési Szervezet (OECD) tagországainak részesedése pedig 32 százalékra zsugorodik, így az energiaigény növekedésének közel ötven százalékáért Kína és India felel majd – ismertette a távirati iroda.
A primer energiafogyasztás 31 százalékát fedezte tavaly a nyersolaj és ez 2040-ben is több mint 28 százalék lesz, azaz megőrzi vezető szerepét – olvasható az előrejelzésben. A második helyen 27 százalékkal jelenleg a szén áll, a harmadikon pedig a földgáz 23 százalékkal. Ez utóbbi az OPEC szerint a második legfontosabb energiahordozóvá lép elő 2040-re. A szén felhasználása csak 2030 után kezd csökkenni, de 2040-ben is ez lesz a forrása a 38 milliárd tonnás energiaipari szén-dioxid-kibocsátás negyven százalékának. A prognózis arra következtet, hogy az alternatív energiaforrások felhasználása évi átlagban 6,9 százalékkal bővül. Ezek kiaknázása 2014 és 2040 között bruttó napi 18 millió hordó olajegyenértékkel (egy hordó olaj energiájának megfelelő érték) növekszik majd. Ezen belül az atomenergia és a biomassza bruttó hét-hétmillióval.
A szervezet szerint a közúti közlekedés részesedése az olajfelhasználásban 2040-re két százalékponttal 43 százalékra csökken, miközben a járműállomány a 2018-ashoz képest egymilliárddal, 2,4 milliárdra növekszik. A részben és teljesen elektromos járművek száma 320 millióra emelkedik, ami 2040-re már 13 százalékos részaránynak felel majd meg. A személygépkocsi-állománynak 15 százaléka lesz – részben vagy teljesen – elektromos.