Ne vegyünk meg minden akciós árut!

Mintegy 1,2 millió magyar internetező várja idén a tengerentúli mintára hazánkban is néhány éve elterjedt fekete péntek (black friday) akciózást a webáruházakban, amikor a jelentős árengedményekkel meghirdetett kampánnyal beindul az év végi karácsonyi bevásárlási szezon. Sokan tudatosan készülnek a jutányos vásárlásokra, számukra bizonyára nem jelent újdonságot néhány olyan trükk, amelyekkel próbálkozhatnak a kereskedők.

2019. 11. 11. 13:36
woman sitting in the street shopping online with the smartphone Fotó: 123RF
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Napjaik vannak hátra az internetes vásárlóknak, amíg a jövő héten érkező black friday akciózásokkal hagyományosan megkezdődik az idei karácsonyi bevásárlási szezon, és felkészülhetnek a kedvezményes árakkal csábító termékek dömpingjében az ajándékvadászatra.

Az árérzékenység örök jellemzője a mai fogyasztónak, ezért a magyarul fekete pénteknek nevezett, és már idehaza is az évek során elterjedt tengerentúli marketingfogás, az alkalmi jellegű, nagymértékű árengedmény vissza nem térő lehetőségként tünteti fel a kampányolt termékek megszerzését, holott itt sem árt a megfontoltság.

Az évek alatt ugyanis több trükköt felsorakoztattak a kereskedők a költekezés ösztönzésére, amelyekkel nem árt tisztában lenniük még a rutinos vásárlóknak is. Az egyik tipikus módszer, hogy napokkal az akciózás előtt felárazzák a terméket, vagyis magasabbra állítják be az eredeti árát, hogy majd a felkínált kedvezmény is jelentősebbnek tűnjön.

Fotó: 123RF

Sokan vannak ugyanis, akik a százalék mértéke alapján döntenek, és nem gondolnak bele, hogy a végösszeg valóban annyira megéri-e.

Mára olyannyira elterjedt a black friday a hazai piacon is, hogy a legújabb felmérés szerint ebben az évben az aktív internetezők ötöde, vagyis nagyjából 1,2 millió magyar várja a november végi akciókat, bízva a jó ajánlatokban és a széles választékban. Itthon már most is egy-egy bolt emlegeti, de igazából majd a hónap közepétől lehet számítani nagy áresésekre, a hivatalos akciós nap viszonylag későn, november 29-én lesz.

Az ünnepi roham közeledtével, mint minden évben, az Árukereső.hu és a GKI Digital kutatása ezúttal is felmérte az idén mutatkozó vásárlási szokásokat a hazai internetező felnőttlakosság körében. Eszerint az elmúlt négy évet tekintve minden bizonnyal 2019-ben lesz a „leggazdagabb” a magyar internetezők karácsonya.

Egyaránt csúcson van a tervek alapján a személyek száma, akiket megajándékozni terveznek a magyarok, akárcsak az összeg, amennyit szánnak erre a célra.

Idén a tavalyi 41 ezer forint helyett átlagosan 48 400 forintot tervezünk összesen ajándékokra költeni, ami több mint húszezer forinttal haladja meg a négy évvel ezelőtti keretet ugyanezen felméréseken belül. A legtöbben körülnéznek a választás előtt: a vágyott termékről leginkább az ár-összehasonlító oldalakon tájékozódnak, s csak ezt követően böngészik át a webáruházak kínálatát vagy az internetes keresőket.

Érdekesség, hogy a magyar vásárlók a hónap végi leértékelések során elsősorban még nem a karácsonyi ajándékokat vásárolják, hanem saját, az akciós időszakra halasztott beszerzéseiket valósítják meg. A karácsonyra szánt meglepetések vásárlásával sokan inkább megvárják a december eleji fizetést – állapította meg a felmérés. Novemberben leginkább a számítástechnikai eszközök, a szórakoztatóelektronikai cikkek, az okostelefonok és a nagy háztartási gépek vásárlását tervezik a vásárlók.

Fontos a kellő körültekintés a nagy leárazások alkalmával is – figyelmeztetett korábban a Budapesti Békéltető Testület, ahová rengeteg csalódott fogyasztó jelentkezett már be a black friday miatt.

A szakértők arra hívják fel a figyelmet, hogy érdemes amiatt is alaposan megnézni az ajánlatot, mert volt már olyan eset, hogy egy drágább kategóriájú autó foglalási díját tüntették fel a weboldalon, ám az figyelmetlenségből nem derült ki a vevőnek, hogy ez nem akciós ár, csupán a beugró az új autóhoz. A későbbi eljárásban csalódnia kellett.

Fontos tudni, hogy az internetes vásárlás megtörténtét írásban küldött visszaigazolás rögzíti az e-mailjeink között, és ha egyértelműen megtörtént a megrendelés visszaigazolása és jóváhagyása, abból kiderülnek a vásárlás pontos paraméterei (termék, cikkszám, vételár, a megrendelő neve, kiszállítás helye). Ha csak egy egysoros, tájékoztató jellegű értesítést kaptunk a megrendelés beérkezéséről, az önmagában még nem kötelezi a kereskedőt, hogy a meghirdetett akciós áron adja oda a terméket.

Nem árt tudni azt sem, hogyha akciósan, bent az üzletben vásárol személyesen a fogyasztó ruházati terméket, cipőt, táskát, parfümöt, nem gondolhatja meg magát három napon belül, amennyiben mégsem tetszik a kedvezményesen vett termék (kivéve, ha a bolt ezt önként vállalta). Ha hibás az akciós áru, ez esetben is érvényesíteni kell a javításra szóló fogyasztói jogokat.

Internetes beszerzésnél viszont 14 napos indokolás nélküli elállási joga van a vevőnek, ezen határidőn belül a webáruház köteles vissza is téríteni neki a vételárat – céges vásárló esetén viszont erre nincsen lehetőség.

Legyünk résen, mert számos webáruház arra hivatkozással nem veszi vissza az árut, hogy hiányzik a termék eredeti csomagolása, ez azonban jogszabályba ütköző érv. Ha meggondolta magát a megrendelő, azt mindig írásban jelezze. Visszautaláskor a webáruház nem, illetve csak nagyon kevés esetben vonhat le korábban kifizetett pénzből használati díjat vagy bármilyen más címen egyéb összeget.

Boltban a leggyorsabb

Az egyik legnagyobb piaci szereplő, az Edigital.hu a napokban már közölte: összesen több mint egymilliárd forint értékben biztosít majd kedvezményeket a fekete pénteken, minden termékkategóriában. Az akciós termékekből egy vásárló legfeljebb öt darabot vehet majd meg annak érdekében, hogy minél többen élhessenek a lehetőséggel. Aki a lehető leggyorsabban szeretné átvenni a fekete pénteki rendelését, annak bolti átvételt érdemes választania, mert így öt napon belüli garantáltan hozzáférhet a termékhez, míg a kis és nagy méretű csomagok esetén egyaránt kettő-hét napon belüli kiszállítást vállalnak – tanácsolják.

Telefonos alkalmazás is segít

Az akció hivatalos weboldala, a Blackfriday.hu azt tanácsolja a netes vásárlóknak, hogy a kampánynap előtt készüljenek fel idejében a várható árengedményekre – ezeket már jóval korábban hirdetni kezdik a cégek. Így pontosan tudni fogja a vevő aznap, mit és hol keressen a lehető legjobb áron. Időben össze kell hasonlítani az árakat és az ajánlatokat, így a fogyasztó kevésbé haladhatja meg az előre megtervezett költségvetést. Érdemes listát készíteni a megvásárolni tervezett termékekről, így hatékonyabb, átláthatóbb lesz a beszerzés. Mivel könnyű eltévedni az ajánlatok sokaságában, ez a lista abban segít, hogy célirányosan vásárolhassunk – tanácsolják a szakértők. Hogy a vásárló ne pazaroljon órákat az akciók keresésével, használhat olyan alkalmazást, ami összehasonlítja az elérhető kedvezményeket. Egyes márkáknak exkluzív ajánlataik és promóciós kódjaik vannak, amelyeket azoknak ajánlanak, akik követik őket a Twitteren, a Facebookon vagy az Instagramon. Ezért hasznos lehet a kedvenc márkák online követése is. Az egyik legfontosabb tanács mégis az: nem kell mindent megvenni csak azért, mert éppen akciós, pláne, hogy néha ugyanazon az áron az év egy másik időpontjában is megtalálhatók bizonyos termékek. – Ha csak a szükséges dolgokat vesszük meg, pénzt spórolhatunk a fekete pénteken, és élvezhetjük a kapott ajánlatokat – jegyzi meg az oldal.

 

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.