időjárás 17°C Csaba 2022. július 6.
logo

Száz magyar fuvarozó is perel a kamionkartell miatt

Jámbor Gyula
2019.11.04. 07:32
Száz magyar fuvarozó is perel a kamionkartell miatt

Magyar fuvarozók is bekapcsolódnak az európai kamiongyártók elleni perbe – nemcsak úgy, hogy a nagy európai gyűjtőpereket szervező müncheni ügyvédi irodákhoz fordulnak, de már hazánkban is megindult a peres eljárás a NiT Hungary szervezésében. Idehaza több mint száz vállalkozó 2,5 milliárd forintot kíván visszakapni a megvásárolt mintegy ezer teherautó után.

A magyar fuvarozók is visszakaphatják a vételár egy részét, ha a Daimler, Iveco, DAF, MAN, Volvo/Renault vagy Scania cégtől vásároltak teherautót vagy kamiont 1997 és 2014 között – hirdeti egy német ügyvédi iroda magyar nyelvű honlapján. A közlemény szerint valószínű, hogy a magyar vállalkozók esetében is túlárazás történt, amiért most jelentős kártérítést követelhetnek a gyártóktól. Eddigi szakértői becslések szerint a túlárazás mértéke 10-20 százalék volt minden egyes, hat tonna saját tömeg fölötti, 1997 és 2011 között vásárolt új vagy használt jármű esetén. Ezt az összeget perelhetik vissza a gyártóktól a vásárlók.

Az Európai Bizottság több milliárd eurós bírságot szabott ki a kartellező cégekre. Ami még fontosabb: a bizottság azt is kimondta, hogy a vásárlókat is kár érte, s ezért a túlárazásért mindannyian kártérítést követelhetnek. A kártérítés azonban nem jár automatikusan. Be kell perelni érte a gyártócégeket, s bíróságon kell követelni a visszatérítést. Az egyik müncheni ügyvédi iroda több ezer járműtulajdonossal köt szerződést a Németországban zajló perben való képviseletre. Közreműködésükkel a magyar fuvarozók is részt tudnak venni ebben a folyamatban. A német iroda képes akár hosszú éveken át finanszírozni a pereskedést, azaz megelőlegezni az ügyvédi, szakértői és bírósági költségeket.

De nemcsak német jogászcsapatok működnek közre a kamionkartell ügyében, hazánkban is van olyan iroda, amely vállalja a teherautó-vásárlók képviseletét. A legnagyobb magyar pertársaság együttes jogi képviseletét a NiT Hungary szervezésében egy ügyvédi iroda peres csoportja látja el: több mint ezer tehergépjármű vonatkozásában és több mint száz károsult vállalkozás képviseletében, Magyarország 17 törvényszéke előtt indított egyidejűleg kártérítési pereket, összesen mintegy két és fél milliárd forint és kamatai megfizetését követelve a kartellben részt vevő tehergépjármű-gyártóktól.

Nemrég megkezdődött Münchenben az a per, amelyet európai fuvarozók indítottak a kamionok gyártóival szemben. Három gyűjtőperben összesen 200 ezer jármű vásárlása ügyében több mint hétezer cég perel a kontinens 26 országából. Köztük van a Waberer’s is, amely 2017 nyarán nyújtott be keresetet a közepes és nehéz-tehergépjárművek összehangolt árazása miatt. A müncheni törvényszéken már sor került a per első tárgyalására. Az érintett szállítmányozók összesen 827 millió euró (272,277 milliárd forint) kártérítést követelnek.

A hat gyártócégre mintegy hárommilliárd eurós bírságot szabott ki az Európai Bizottság
Fotó: MTI

Az Európai Bizottság 2016. ­július ­19-én hozott határozatával rekordösszegű, csaknem hárommilliárd eurós bírságot szabott ki az MAN, a Volvo/Renault, a Mercedes, az Iveco és a DAF kamionokat gyártó cégekre azért, mert 1997. január 17. és 2011. január 18. között az Európai Unió működéséről szóló szerződést megsértve, kartell keretében összehangolták a nagykereskedelmi listaárakat.

A tét mindenesetre óriási, egyes vélemények szerint a fuvarozók akár százmilliárd eurót is kiharcolhatnak a gyártóktól. A cégek azonban tagadják, hogy 1997 és 2011 között az árak mesterségesen voltak túl magasak. A megadott bruttó listaárak nem játszanak szerepet az értékesítésben – idézte a Trans.info Sacha Klingnert, az MAN szóvivőjét. – Védekezni fogunk az alaptalan követelések ellen – mondta Uta Leitner, a Daimler szóvivője.

Szakértők szerint nehezíti a bizonyítást, hogy szinte minden ­teherautó más és más. Méret, motor, pótkocsi, billenős vagy tartályos, hét különböző gyártó – ember legyen a talpán, aki összeveti az árajánlatokat. Azt sem szabad elfelejteni, hogy az ezer autót üzemben tartó flottaüzemeltető más árajánlatot kap, mint egy családi vállalkozás, amely néhány évente vásárol egy teherautót.

Hírlevél feliratkozás
Nem akar lemaradni a Magyar Nemzet cikkeiről? Adja meg a nevét és az e-mail címét, és mi naponta elküldjük Önnek legjobb írásainkat.