Érkeznek az első idei tapasztalatok az ünnepi főszezont az online és a hagyományos kiskereskedelemben is fölvezető, világszerte meghirdetett novemberi marketingkampány elmúlt napjairól, a hazai piacon több mint két hete tartanak black friday akciókat a web-áruházak.
Noha a hivatalosan kitűzött fekete péntek csak holnapután következik például az amerikai áruházakban, nálunk már tavaly is megfigyelhető volt, hogy – kihasználva a tengerentúlról néhány éve Európa-szerte átgyűrűzött fogyasztásösztönző megmozdulás népszerűségét – már november első felében felbukkannak a hirdetésekben a jelentős kedvezmények, amivel főként az internetes vásárlókat csábítják költekezésre.

Fotó: Bach Máté
Felmérések kimutatták, a magyarok többsége ilyenkor még inkább saját részre vásárol elsősorban nagy értékű tartós fogyasztási eszközöket, a karácsonyi ajándéknak szánt termékeket a többség csak később szerzi be. Még mindig a hagyományos üzletekben költ számottevően többet a lakosság, azonban szélsebesen emelkedik az internetes boltok forgalma is, olyannyira, hogy míg korábban a black friday jelentette a legerősebb forgalmú napokat az év során, manapság már egészen szenteste napjáig élénk marad a webes vásárlás.
A kereskedők a legkülönfélébb marketingmódszerekkel irányítják rá az akcióvadász, tudatos fogyasztók figyelmét a kihagyhatatlan lehetőségekre, a fekete péntekre jellemző 50-80 százalékos árengedmények célja viszont ugyanaz, mint az áruházakban, ahol szezonális leértékelést tartanak.
A magyar vásárlók köztudottan árérzékenyek, és jellemző, hogy már a leértékelés hírére is szimpatizálnak egy-egy kereskedővel vagy alkalmi lehetőséggel. Az akciós ár becsalogatja a vevőt a boltba, ami azért fél siker, mert azt is megfigyelték, hogy aki az eredetinél jóval olcsóbban jut hozzá egy termékhez, az hajlamos mellé egy másikat is választani, akár teljes áron, így még mindig megmarad a jutányos beszerzés miatti örömérzet – fejtegették kérdésünkre webkereskedelemben járatos szakértők.
Mint mondták, a black friday a tapasztalatok szerint biztos üzletet jelent valamennyi virtuális és fizikailag is elérhető kiskereskedelmi szereplőnek, mivel az ajándékvásárlások miatt felfűtött ünnepek előtti akciózásba az áruházláncok, a szaküzletek is évek óta beszállnak.