Többmilliárdos forgalmat bonyolítanak a webáruházak

Több alkalommal egy-egy napig vagy minden novemberi hétvégén újra és újra jelentős kedvezményeket hirdetve zajlik a black friday a magyar e-kereskedelemben, a lakosság költekezése az első jelentések szerint felülmúlja a várakozásokat. Még csak nemrég kezdődött és igazán decemberben lódul meg az ünnepek előtt bevásárlási szezon a boltokban és a vásárokban, de már most úgy tűnik, hogy rekordfogyasztással zárul a 2019-es év.

2019. 11. 27. 7:34
Gyakori, hogy aki az eredeti árnál jóval olcsóbban jut egy termékhez, hajlamos mellé egy másikat is választani, akár leértékelés nélkül Fotó: Bach Máté
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Érkeznek az első idei tapasztalatok az ünnepi főszezont az online és a hagyományos kiskereskedelemben is fölvezető, világszerte meghirdetett novemberi marketingkampány elmúlt napjai­ról, a hazai piacon több mint két hete tartanak black friday akciókat a web-áruházak.

Noha a hivatalosan kitűzött fekete péntek csak holnapután következik például az amerikai áruházakban, nálunk már tavaly is megfigyelhető volt, hogy – kihasználva a tengerentúlról néhány éve Európa-szerte átgyűrűzött fogyasztásösztönző megmozdulás népszerűségét – már november első felében felbukkannak a hirdetésekben a jelentős kedvezmények, amivel főként az internetes vásárlókat csábítják költekezésre.

Gyakori, hogy aki az eredeti árnál jóval olcsóbban jut egy termékhez, hajlamos mellé egy másikat is választani, akár leértékelés nélkül
Fotó: Bach Máté

Felmérések kimutatták, a magyarok többsége ilyenkor még inkább saját részre vásárol elsősorban nagy értékű tartós fogyasztási eszközöket, a karácsonyi ajándéknak szánt termékeket a többség csak később szerzi be. Még mindig a hagyományos üzletekben költ számottevően többet a lakosság, azonban szélsebesen emelkedik az internetes boltok forgalma is, olyannyira, hogy míg korábban a black friday jelentette a legerősebb forgalmú napokat az év során, manapság már egészen szenteste napjáig élénk marad a webes vásárlás.

A kereskedők a legkülönfélébb marketingmódszerekkel irányítják rá az akcióvadász, tudatos fogyasztók figyelmét a kihagyhatatlan lehetőségekre, a fekete péntekre jellemző 50-80 százalékos árengedmények célja viszont ugyanaz, mint az áruházakban, ahol szezonális leértékelést tartanak.

A magyar vásárlók köztudottan árérzékenyek, és jellemző, hogy már a leértékelés hírére is szimpatizálnak egy-egy kereskedővel vagy alkalmi lehetőséggel. Az akciós ár becsalogatja a vevőt a boltba, ami azért fél siker, mert azt is megfigyelték, hogy aki az eredetinél jóval olcsóbban jut hozzá egy termékhez, az hajlamos mellé egy másikat is választani, akár teljes áron, így még mindig megmarad a jutányos beszerzés miatti örömérzet – fejtegették kérdésünkre webkereskedelemben járatos szakértők.

Mint mondták, a black friday a tapasztalatok szerint biztos üzletet jelent valamennyi virtuális és fizikailag is elérhető kiskereskedelmi szereplőnek, mivel az ajándékvásárlások miatt felfűtött ünnepek előtti akciózásba az áruházláncok, a szaküzletek is évek óta beszállnak.

Az értékesítési adatai alapján 365 milliárd forintos forgalmat bonyolító, a magyar e-kereskedelemben piacvezető Extreme Digital öt évvel ezelőtt a legelső cégek között rendezte meg a black fridayt Magyarországon.

Az évek óta élen járó társaság fúziója éppen folyamatban van az ugyancsak közismert eMAG-gal, a születő óriásvállalatot adó két virtuális pláza a számítások szerint együttesen 80 milliárd forint körüli nettó árbevételt ér majd el 2019-ben. Idén az Extreme Digital – több más meghatározó szereplővel együtt – ebben a hónapban már második körben tartotta meg a fekete pénteket az elmúlt hétvégén, erről tegnap közöltek részleteket.

– Mostanra a black friday többhetes kampánnyá nőtte ki magát, ami magyar sajátosság: a hazai felhasználók profi akcióvadásszá képezték magukat, amihez hasonló jelenséget a többi piacunkon nem tapasztalunk.

Bár a fekete pénteken az átlagosnál többen szánják rá magukat az úgynevezett impulzusvásárlásra, amikor nem tervezték, de a jutányos ár miatt mégis megvásárolnak egy terméket. Ezzel együtt itthon már a black friday alatt is sokan keresik tudatosan a jó ár-érték arányú termékeket –mondta az Extreme Digital alapító-ügyvezetője.

Várkonyi Balázs kifejtette, összesen több mint egymilliárd forint értékben adtak kedvezményeket, ami kirívó eredményeket hozott: a két kampány teljes forgalma két és félszer akkora volt, mint tavaly az egynapos fekete péntek alatt elért eredményük.

Megfigyelték, hogy a magyar vásárlók – egyes felmérések szerint több mint 1,2 millióan – készültek az idei kedvezményekre, mert az első, egynapos kampány idején már kora reggel sokan keresték az akciókat, míg a második körben többen érkeztek szombat délután, illetve vasárnap a képernyők elé.

Ezúttal is a műszaki eszközök voltak a legkeresettebbek: az első körben az okostelefonok, notebookok, fényképezőgépek fogytak a leginkább, a háromnapos második fekete péntek alkalmával pedig például a hűtőszekrények, a mosogatógépek, a tűzhelyek, a sütők kerültek előtérbe.

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.