Jelentős, 1,2 milliárd forintos bírságot szabott ki a Gazdasági Versenyhivatal a Facebook közösségi oldalra – közölte pénteken a hivatal, amely ezzel immár az eddigi legnagyobb, fogyasztóvédelmi ügyben meghatározott büntetést jegyzi. Megállapították, hogy a Facebook Ireland Ltd. jogsértést követett el, amikor ingyenesként hirdette szolgáltatását nyitóoldalán és a Súgóközpontjában.
Ugyan a fogyasztóknak valóban nem kellett díjat fizetniük a szolgáltatásért, ám felhasználói aktivitásukkal és adataikkal üzleti hasznot hajtottak a vállalkozásnak, amivel a szakértők szerint végső soron fizettek a szolgáltatásért. A globális vállalat üzleti modellje szerint ugyanis a közösségi oldalon megosztott tartalmakkal a Facebook magához vonzza a fogyasztókat, akiknek érdeklődéséről, viselkedéséről, vásárlási szokásairól részletes adatokat gyűjt. Ezen adatok birtokában célzott reklámozási lehetőséget értékesítenek partnereik felé, a hirdetéseket pedig a posztok között elhelyezve juttatják el a fogyasztókhoz. A hivatal álláspontja szerint a felhasználók adatainak átadása ellentételezés az „ingyenes” szolgáltatásért, az erről szóló megtévesztő állítások ráadásul hosszan voltak olvashatók a portál nyitóoldalán 2010 januárjától 2019. augusztus 12-ig, a Súgóközpontban pedig 2019. október 23-ig, ezért született a jelentős büntetés, amelyhez ugyanakkor az Ltd. magyarországi hirdetési bevételének csak egy részét vették alapul.
Az Egyesült Államokban és Európában egyaránt születtek hasonló döntések a Facebook magatartása miatt. Az idén áprilisban az Európai Bizottság és a tagállami fogyasztóvédelmi hatóságok nyomására a Facebook frissítette felhasználási feltételeit és szolgáltatásait. Az új feltételekből immár egyértelműen kiderül, hogy a vállalat miként használja fel a közösségi oldalra bejelentkezők adatait profilalkotási tevékenységek és a vállalat finanszírozását szolgáló célzott hirdetések megjelenítéséhez.