Hatalmas bírságot kapott a Facebook

Megállapították, hogy a Facebook Ireland Ltd. jogsértést követett el, amikor ingyenesként hirdette szolgáltatását nyitóoldalán és a Súgóközpontjában.

Magyar Nemzet
2019. 12. 06. 17:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Jelentős, 1,2 milliárd forintos bírságot szabott ki a Gazdasági Versenyhivatal a Facebook közösségi oldalra – közölte pénteken a hivatal, amely ezzel immár az eddigi legnagyobb, fogyasztóvédelmi ügyben meghatározott büntetést jegyzi. Megállapították, hogy a Facebook Ireland Ltd. jogsértést követett el, amikor ingyenesként hirdette szolgáltatását nyitóoldalán és a Súgóközpontjában.

Ugyan a fogyasztóknak valóban nem kellett díjat fizetniük a szolgáltatásért, ám felhasználói aktivitásukkal és adataikkal üzleti hasznot hajtottak a vállalkozásnak, amivel a szakértők szerint végső soron fizettek a szolgáltatásért. A globális vállalat üzleti modellje szerint ugyanis a közösségi oldalon megosztott tartalmakkal a Facebook magához vonzza a fogyasztókat, akiknek érdeklődéséről, viselkedéséről, vásárlási szokásairól részletes adatokat gyűjt. Ezen adatok birtokában célzott reklámozási lehetőséget értékesítenek partnereik felé, a hirdetéseket pedig a posztok között elhelyezve juttatják el a fogyasztókhoz. A hivatal álláspontja szerint a felhasználók adatainak átadása ellentételezés az „ingyenes” szolgáltatásért, az erről szóló megtévesztő állítások ráadásul hosszan voltak olvashatók a portál nyitóoldalán 2010 januárjától 2019. augusztus 12-ig, a Súgóközpontban pedig 2019. október 23-ig, ezért született a jelentős büntetés, amelyhez ugyanakkor az Ltd. magyarországi hirdetési bevételének csak egy részét vették alapul.

Az Egyesült Államokban és Európában egyaránt születtek hasonló döntések a Facebook magatartása miatt. Az idén áprilisban az Európai Bizottság és a tagállami fogyasztóvédelmi hatóságok nyomására a Facebook frissítette felhasználási feltételeit és szolgáltatásait. Az új feltételekből immár egyértelműen kiderül, hogy a vállalat miként használja fel a közösségi oldalra bejelentkezők adatait profilalkotási tevékenységek és a vállalat finanszírozását szolgáló célzott hirdetések megjelenítéséhez.

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.