A novemberben végzett hatósági ellenőrzések alapján eddig csaknem harminc eljárás indult a black friday akciózásban érintett vállalkozások ellen. A folyamatban lévő eljárások negyven százalékát indították fogyasztói kérelem alapján – közölte a Magyar Nemzettel az Innovációs és Technológiai Minisztérium (ITM), megjegyezve: a kampány idén nem egy konkrét napot, hanem egy többhetes időszakot jelentett az online kereskedelemben.
Jó hír, hogy külföldről történt vásárlás kapcsán vagy EU-s webáruházak, vállalkozások elleni sérelem miatt eddig egyáltalán nem érkezett panasz a hatósághoz, ám még később is jelentkezhetnek a vásárlók, ha bármilyen visszaéléssel, mulasztással szembesülnek. – Ebben az esetben az ITM-en belül működő Európai Fogyasztói Központ ingyenes szakmai segítségét kérhetik – jelezte a szaktárca, amely december végéig továbbra is kiemelten figyel a vásárlók és a tisztességes vállalkozók érdekeire.
– A hazai panaszok száma országosan mintegy ötven a fogyasztóvédelmi hatóságnál, ennek fele a budapesti kormányhivatalhoz érkezett, tehát nem mondható, hogy tömegesen jeleznek problémákat a vásárlók – ismertette az ITM. Holott például a fekete péntek kampány óriási népszerűségét mutatja, hogy a Google Trends múlt héten közzétett évösszegző adatai szerint az összes lehetséges keresőszó közül a black friday gyakorisága nőtt a hetedik legnagyobb mértékben 2018-ról 2019-re. Korábbi felmérések szerint legalább 1,2 millió magyar internetező élt a kedvezményes vásárlás lehetőségeivel, ehhez képest kedvező arány a csekély ügyszám. A tárca szerint ez a magyar piacon egyre jellemzőbb jogkövető vállalkozási magatartásnak köszönhető, amire persze az aktív fogyasztóvédelmi jelenlét, az elmúlt évek több ezer hatósági ellenőrzése is ösztönzi az e-kereskedelmi cégeket.

Fotó: Bach Máté
Felidézték: az idei ellenőrzésekkor a kampányban leginkább a becsalogató hirdetések, az árképzés, a szállítás és a termékek rendelkezésre állása miatt találtak visszás helyzeteket. A hirdetéseknél előfordult, hogy a weboldalon lévő banner ingyenes házhoz szállítással kecsegtetett, azonban kattintás után kiderült, hogy a térítésmentes lehetőséget csak 25 ezer forintos vásárlás fölött biztosítják. Szinte már megszokott, hogy az egyébként szokványos átlagárat kimagaslóan kedvezményes vételárként tüntetik fel, ahogy az is előfordul, hogy a beharangozott ötven százalék helyett csak tíz-húsz-harminc százalékkal leértékelt termékeket lehet kapni a webáruházban. Ezekben az esetekben megtévesztés miatt hatósági eljárás indult.