Hamarosan elkezdik a luxusgőzös kiemelését

Óriási ballonok segítségével emelik ki a legnagyobb magyar lapátkerekes gőzhajó, a Szőke Tisza roncsait. A több hónapos technikai felkészülés befejeződött, a hajótest kiemelését heteken belül elkezdi a KÉSZ Csoportba tartozó MA-HARD Vízépítő Kft. – olvasható a társaság pénteki közleményében. A szakemberek októberben hozták felszínre a még 2012-ben elsüllyedt roncsot, azóta zajlott a tervezés, a terület előkészítése és a szükséges eszközök gyártása.

Magyar Nemzet
2020. 01. 10. 15:33
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Több hónapos technikai felkészülés után elkezdődhet az egykori magyar luxusgőzös, a Szőke Tisza kiemelése. A pénteki közlemény szerint jelenleg a Tisza Szeged melletti részén úszó hajótest köré vízforgató rendszert telepítettek, hogy a kialakuló jégréteg ne okozhasson további károkat a hajótestben, illetve ne akadályozza a téli mentőakciót. A földmunkák mostanra elkészültek, jelenleg a bekötési pontok kialakítása zajlik a hajótestben és a parton. A látványos kiemelést 15 darab egyenként akár 80 tonna teherbírású, 10 méter hosszú és 1,5 méter átmérőjű, felfújható ballonnal végzik majd, ezek a hajó alatt gördülve segítik a partra vételt.

„A ballonokat külön erre a célra gyárttattuk, hiszen a 300 tonna súlyúra becsült, közel 80 méter hosszú, erősen megrongálódott hajótest egyenletes alátámasztása nagyon speciális felkészültségeket igényel. A közel 2 kilométernyi kötélzet egyedi darabjainak gyártása is befejeződött, így a további előkészületek az időjárástól függően mintegy két hetet vesznek még igénybe. Amikor a körülmények lehetővé teszik, a vontatást haladéktalanul megkezdjük” – mondta el Heizler Tamás, a MA-HARD Vízépítő Kft. ügyvezetője, a Hajózásért Alapítvány egyik kurátora.

A legnagyobb magyar folyami lapátkerekes gőzhajó 2017 decemberében került a Hajózásért Alapítvány tulajdonába, amit kifejezetten a Szőke Tisza megmentésére hozott létre Varga Mihály, a KÉSZ Csoport alapítója, valamint Portás Csaba, az ügyért évek óta elkötelezett hajózási szakember. Az alapítvány bízta meg a MA-HARD Vízépítő Kft.-t, hogy amint megfelelőnek találja a körülményeket, tegyen meg minden szükséges intézkedést a gőzös kiemelésére. 2019 októberében a vízállás lehetővé tette, hogy a 2012-ben elsüllyedt hajót a felszínre hozzák, a mentés előkészületei azóta zajlanak.

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.