Villogó bútordarab beszélő fejekkel, a világ híreinek varázsgömbje, instant cirkusz vagy otthonunk házi oltára – közel egy évszázada nézzük a televíziót. Ez idő alatt minősítették a teljes társadalmat összetartó szocializációs vagy népnevelő eszköznek és minden emberi érték elpusztítójának. Vádolták a mozi megölésével, aztán ezt visszavonták, majd a filmek széttördelését, a történetek elértéktelenítését írták a kontójára. Végül újraélesztette a sorozatgyártást, amivel elhozta a minőségi történetek reneszánszát. A mágikus doboz megítélése vég nélkül a bűnbak és a kegytárgy között mozog.
Mióta a telefonunkon ugyanazokat a tartalmakat érhetjük el, mint amiket a tévében, azóta elmosódott a határvonal a képernyő és a kijelző között. A Telekom innovációs rendezvénysorozata, a Most fórum idei első rendezvénye lerántotta a háztartások egyik legfontosabb dobozáról a csipketerítőt, hogy letörölhesse az alatta lerakódott évszázados port.
A beszélgetés résztvevői arra a kérdésre keresték a választ, hogy milyen lesz a televíziózás jövője: a vég jött el vagy az új aranykor? – A nézők ma szenvedélyesen szeretik és követelik a sorozataikat. Ez lett az új nagyregény. A sikeres sorozat legfontosabb ismertetője, hogy a rajongók annyira részeseivé válnak a történetnek, hogy számukra eltűnik a fikció és a valóság, a karakter és a színész közötti határvonal – jelentette ki Hámori Barbara. A tévés producer, rendező és forgatókönyvíró elmondta, hogy negyed évszázados televíziós pályafutása során soha nem tapasztalt olyan szenvedélyes rajongást a nézők felől egy-egy sorozatért, mint korábban más műfajoknál.

Fotó: Kurucz Árpád
A televízió társadalomra gyakorolt hatásának egy másik aspektusát emelte ki Szvetelszky Zsuzsa szociálpszichológus, pletykakutató, egyetemi oktató. Rámutatott a tévézésnek azon fontos hatására, hogy a családtagok, ismerősök gyakran hosszabb ideig beszélgetnek a műsorról, mint ameddig az tartott. Vagyis a tévénézésnek ma is lényeges szocializációs feladata és jelentősége van.
A bármikor, bárhol elérhető tartalom túlkínálata, a digitális bőség zavara akár azt is eredményezheti, hogy a nézők visszatérnek a lineáris tévézéshez – vélte Varga Attila, a Sixx néven publikáló újságíró. Ő úgy látja, hogy ma olyannyira bonyolult a paletta, hogy az elrettentheti a nézőt. Másként látja a helyzetet Rajki Annamária, a Telekom tévés ágazatának vezetője. Véleménye szerint soha nem létezett hagyományos televíziózás, hiszen a szolgáltatás a kezdetektől fogva folyamatosan alakul. A szakember úgy látja, hogy a műsorterjesztők feladata ügyfeleiknek élményt biztosítani, az ügyfélérdekeket képviselve csokorba kötni az esetenként túlburjánzó csatornakínálatot és tartalmakat. A lényeg – mondta –, hogy a tartalmakat könnyen elérhető és érthető módon tárják a nézők elé, akik szabadon, hangulatuk, kedvük és élethelyzetük szerint dönthetik el, hogy élő adásban, felvételről vagy a videótárból, otthon vagy útközben nézik meg a filmet, sorozatepizódot.