Egyszerre vontatnak és spórolnak

Az elektromos vasúti hajtás nemcsak a légkört kíméli meg nagyon sok szén-dioxid kibocsátásától, de tízmilliárd forintos nagyságrendben takarít meg energiaköltséget az üzemeltető vasúttársaságoknak. A FLIRT elektromos motorvonatok csak az áram-visszatáplálás révén évente egy teljes szerelvény árát takarították meg a MÁV-Startnak.

2020. 02. 06. 11:31
További komoly korszerűsítés szükséges a Nyugati pályaudvar bevezető szakaszán Fotó: Kurucz Árpád
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A villamos vonatok Magyarországon évente mintegy 76 millió kilowattóra (kWh) áramot takarítanak meg a nemzeti vasúttársaságnak, illetve ezen keresztül a magyar adófizetőknek. Azzal, hogy a mozdonyok a vontatási villamos energiát visszatáplálják az elosztóhálózatba a fékezéskor, csak 2017-ben 31 millió kWh-t spóroltak meg. A környezetbarát és energiahatékony villamos hajtáshoz persze felsővezeték kell. A villamosított vasútvonalak aránya Magyarországon 41 százalék, amit 2019-ben sikerült elérni. Ez ugyan jelentős elmozdulást jelentett az ezredforduló idején évekig stagnáló 35 százalékos szinthez képest, azonban egyelőre jelentősen elmarad az Európai Unió 53,7 százalékos átlagától. A villamosított vasútvonalak aránya a szomszédos Ausztriában közel 72 százalékos, de Lengyelországban is eléri a 64 százalékot.

A MÁV a járművek mozgatásának energiagazdálkodása során a Stadler FLIRT típusú motorvonatok üzemeltetése révén öt év alatt hétmilliárd forintot takarított meg – tájékoztatták a társaságok a Magyar Nemzetet. Ezzel a megtakarítással a MÁV öt év alatt nagyjából öt FLIRT motorvonat árát hozta vissza, azaz minden egyes évben legalább egy új motorvonat beszerzési költségére elég energiát spórolt a cég. Ez úgy lehetséges, hogy a Stadler motorvonat nemcsak jól gyorsul és hatékonyan használja fel a villamos energiát, de fékezési technikája is a takarékosságot célozza. A jármű az óránként 120 kilométeres sebességről üzemi fékkel (köznyelvben: motorfékkel) fékezve is képes úgy megállni, hogy közben nem használja a légféket, vagyis a felhalmozott mozgási energiát villamos energiává alakítva, szinte teljes egészében visszatermeli azt a felsővezetékbe. A számítások szerint ez minden egyes nap vonatonként mintegy 92 ezer forint megtakarítást jelent, így a napi szinten átlagosan forgalomban lévő 56 FLIRT együtt mintegy ötmillió forinttal csökkenti a MÁV energiaköltségeit.

Szerelvény fut ki a Nyugati pályaudvarról. Amikor majd fékez, visszatáplál a hálózatba
Fotó: Kurucz Árpád

A Stadler Trains Magyarország megbízásából készült tanulmányban összehasonlították a FLIRT motorvonatok energiafelhasználását a MÁV-Start és a GYSEV korábban használt járműveivel, amelyek tipikusan a V43-as villanymozdony által vontatott, személykocsikból álló szerelvények voltak. A tanulmány a MÁV által 2006–2010 között beszerzett kétszer harminc FLIRT motorvonat energiamegtakarítását kalkulálta ki. Az adatok szerint az új szerelvények megtakarítása kilométerenként 7 kWh volt. Figyelembe véve azt, hogy a flotta 2007–2014 év végéig 74 millió kilométert tett meg, ez alatt az idő alatt 518 millió kWh-t spórolt meg.

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.