Elveszítik-e a zöld rendszámhoz való jogosultságukat a konnektoros SUV-k tulajdonosai? Kaphatnak másfél millió forint állami támogatást a 18-20 millió forintos luxusmodellek elektromos meghajtású változatai? A Jedlik Ányos-terv második, újrafogalmazott változata, amelyet tavaly nyáron mutattak be, ezeket a kérdéseket feszegette, és a közvélemény kíváncsian várja, milyen kormányzati válaszok születnek ebben a kérdésben.
Kaderják Péter, az Innovációs és Technológiai Minisztérium (ITM) energia- és klímapolitikáért felelős államtitkára tegnapi tájékoztatóján azonban csak általánosságban válaszolt a fenti kérdésekre. Mint mondta, úgy alakítják át a támogatási rendszert, hogy még inkább vonzóvá tegyék az olcsóbb elektromos autók megvásárlását. Luxusnak tartják, hogy „nagyon nagy értékű” autókat támogassanak a szűkös forrásokból. Ugyancsak újragondolják a zöld rendszám szabályozását is az akciótervben foglalt céloknak megfelelően. – Az új szabályokról a következő hetekben árulnak majd el további részleteket – mondta az államtitkár.
A 2016-ban indult e-autós támogatási rendszer kerete 2,3 milliárd forint volt, a pályázatot 2018 végén hárommilliárd forinttal újra meghirdették. Utóbbira február 24-ig 1880-an jelentkeztek, a pályázatot ekkor lezárták. A két program segítségével közel 2800 elektromos autót szereztek be. A zöld rendszámhoz kapcsolt támogatás is népszerű, 2020. januárra több mint 16 ezer zöld rendszámú autó közlekedett az utakon, ami az egy évvel ezelőttihez képest bő 60 százalékos növekedés.

Fotó: Bach Máté
Világszerte visszaeshet a járműgyártás
A Moody’s rontotta idei globális autóeladási előrejelzését annak hatására, hogy a világon egyre terjedő koronavírus visszaveti a keresletet. A nemzetközi hitelminősítő eddig azzal számolt, hogy idén 0,9 százalékkal csökken a globálisan eladott új autók száma tavalyhoz képest. A Moody’s ezt 2,5 százalék visszaesésre változtatta tegnap. A hitelminősítő jövőre csupán 1,5 százalékos eladási növekedést vár. A kínai autóeladásokat különösen visszavethetik a koronavírus-fertőzés hatásai, de negatívan befolyásolja a kínai gazdaság növekedésének lassulása is. A Moody’s úgy véli, hogy a világ legnagyobb autópiacán az új autók eladása 2,9 százalékkal esik idén az eddig becsült egyszázalékos növekedés helyett.