Akadozik az autóipar ellátása

Nemcsak az iparban okoz komoly fennakadásokat a kínai gyárak járvány miatti leállása, hanem az ellátási láncban, vagyis a logisztikai cégek körében is. Egyes tengeri kikötőket elkerülnek a hajók, másokban lényegesen kevesebb konténert raknak meg és indítanak útnak. A kínai jármű-kereskedelem hatalmasat zuhant az év elején, és ez az európai autógyártókat is érzékenyen érinti. Piaci szereplők a viszonyok gyors normalizálódására számítanak – egy elhúzódó válság alaposan megrostálná a gyártókat.

2020. 03. 02. 9:24
Employee wearing a face mask works on a car seat assembly line at Yanfeng Adient factory in Shanghai
Szájmaszkot viselő sanghaji munkás. Egész ágazatokat fékezett le a koronavírus Fotó: REUTERS/Aly Song
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A kínai kikötőkben a konténerátrakodások száma több mint húsz százalékkal csökkent a koronavírus-fertőzés következtében az év elején. A logisztikai operátorok (szállítmányozó cégek) irodái Vuhanban és Tiencsinben még mindig zárva vannak. Jelenleg a hajóstársaságok egymás után hagyják el a kikötőket, ahol a konténerek fel- és lerakodása veszélyes lehet.

Bár számos gyár működése Kínában még szünetel, piaci szereplők a helyzet gyors változásával számolnak. Már­cius lehet az utolsó gyenge hónap, ami után erős fellendülés következhet. A Maersk (a világ legnagyobb, konténerhajókat üzemeltető szolgáltatója) két hét alatt több mint ötven járatot mondott le Kínából. A DB Schenker (a német állami vasút szállítmányozócége) irodái Vuhanban és Tiencsinben még mindig be vannak zárva a helyi hatóságok rendelkezéseinek megfelelően. Az Amazon (a világ egyik legnagyobb, elektronikus kereskedelemmel foglalkozó amerikai vállalata) növeli a készleteit a Kínából érkező árukból és módosítja az együttműködési szabályokat a beszállítókkal. A Business Insider beszámolója szerint a cég további öt napot ad a termékek elküldésére a raktárakba, és eltekint a késedelmi díjtól. A last minute megrendelések elengedhetetlennek bizonyultak, hogy az amerikai óriás biztosíthassa az ellátási láncát, amelynek hálózatán az értékesített termékek akár negyven százaléka Kínából származik.

Eközben a kínai újautó-piacon az eladások február első két hetében a koronavírus következtében több mint 90 százalékkal zuhantak. Azokban a városokban, ahol a legtöbb gépkocsit adják el, az ügyfelek egyszerűen nem mentek be a szalonokba. Ezzel egy időben autó­kat sem gyártottak. Egyedül a Mercedes-Benz indította újra a gyártást már február 10-én. Valamennyi többi gyártó egy héttel később vette fel újra a munkát. Jochen Siebert járműipari szakértő szerint az optimista forgatókönyv szerint április közepére már a normális gyártási és eladási menetrenddel lehet számolni. Ha ez így történik, akkor a visszaesés még kezelhető mértékű lesz.

Szájmaszkot viselő sanghaji munkás. Egész ágazatokat fékezett le a koronavírus
Fotó: REUTERS/Aly Song

Ha a koronavírus körüli helyzet hosszabb ideig fennmaradna, annak komoly hatása lenne a keresletre és a beszállítói hálózatra. A hosszabb leállás piactisztítást hozhat magával, a gyenge pozíciójú cégek nem fogják túlélni a következő időszakot. Ezek leginkább a kínai autógyártók lehetnek. A nagy nemzetközi autós cégek viszont a saját készleteiket leépítették, vagyis jut hely és felvevőpiac a gyártásnak. Kínai társaikhoz viszonyítva az európai, főként német beszállítók jól szervezettek és működőképesek (a kínai beszállítóknál mintha nem lenne tervezés). Ha ilyen cégekből sok van a beszállítói körben, akkor problémás lesz a helyzet – vélekedett a szakértő, akinek sza­vait egy magyar szakportál (Várkonyigábor.blog.hu) idézte.

A kínai alkatrészgyártók leállása Európában és az Egyesült Államokban is gondot okozhat. Európába még viszonylag kevés első körös alkatrész érkezik Kínából. Az amerikaiaknál ez nagyobb zavarokat okozhat, a General Motors például az összes napellenzőjét Kínából veszi. Vannak alkatrészek, amelyeket nemzetközi beszállítók gyártatnak Kínában, de a hiányzó mennyiséget pótolni tudják a gyártás Európába, esetleg Mexikóba irányításával.

Az európai autógyártók ugrásra készen várják, hogy újrainduljon az élet Kínában. A Volkswagen jelenleg 50 százalékos kihasználtsággal termel, azonban ezt két héten belül fel akarják futtatni 150 százalékra, ami nagyon ambiciózus terv. A Mercedes 80, a BMW ugyancsak 50 százalékon várja az idők fordulását.

 

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.