Munkába áll az első magyarországi emeletes vonat

A 600 ülőhelyes, alacsony padlós, hűtött-fűtött légterű, kevéssé zajos járművek részben a hazai járműipar termékei.

2020. 03. 15. 6:45
Ismét útra kel az emeletes KISS motorvonat Fotó: Máthé Zoltán
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Vasúttörténeti pillanatnak lehetnek részesei azok, akik a Nyugatiban vasárnap reggel 6 óráig felszállnak a Budapest–Cegléd járatra: ekkor indul útnak az első menetrendszerű emeletes motorvonat Magyarországon. Emeletes vasúti kocsik közlekedtek a hazai pályákon korábban is, mi több, már a XIX. században szállítottak utasokat, modern motorvonatok azonban csak látogatást tettek eddig nálunk. A Stadler gyártotta KISS járművek márciusban a ceglédi vonalon dolgoznak, áprilisban azonban beáll egy szerelvény a Vác–Szob vonalon is. Azután hónapról hónapra érkeznek újabb KISS-ek, az év végéig az első szállítási szerződésben foglalt mind a 19 motorvonat forgalomba áll.

A 600 ülőhelyes, alacsony padlós, hűtött-fűtött légterű, kevéssé zajos – vagy ahogy mondják: suttogó – járművek részben a hazai járműipar termékei. Maga az alumínium kocsiszekrény és a villamos meghajtás a Stadler Belaruszban lévő üzemében készül. A forgóvázakat azonban már a gyártó szolnoki üzemé­ben állítják elő, a járművek végső összeszerelését és hatósági vizsgáztatását pedig a Dunakeszi Járműjavítóban végzik.

Az új járművek ugrásszerű színvonal-emelkedést hoznak az érintett elővárosi vonalakon: negyven régi, több mint negyvenéves V43-as villanymozdonyt és rengeteg magas padlós, légkondicionáló nélküli, korszerűtlen Bhv kocsit váltanak ki. A KISS-ek óránként akár 160 kilométeres sebességgel is haladhatnak, az üléseknél 230 V-os csatlakozót találnak az utasok és egy-egy vonaton tizenkét kerékpárt vagy öt babakocsit, esetleg négy kerekesszéket lehet szállítani.

A MÁV-Start negyven emeletes vonat gyártására kötött szerződést a Stadlerrel, összesen 205,5 milliárd forint értékben. A további 21 szerelvényt két év alatt, 2022 végéig szállítják le. Akkorra Budapest elővárosi közlekedésben már csak korszerű motorvonatok – Flirtök, KISS-ek és Desirók – viszik az utasokat. De nem csak az elővárosi forgalomban vetik be az emeleteseket. Ezek futnak majd a Budapest–Győr–Hegyeshalom/Rajka, a Budapest–Székesfehérvár és a Budapest–Nagykáta–Szolnok vonalon is. Nyáron pedig besegítenek a főváros és a Balaton déli partja közötti nyaraló­forgalomba is.

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.