Zuhanás követi a gázpiac felívelését

A gazdaság lassulása felkavarta a földgázpiacokat is, olyannyira, hogy egyes amerikai cseppfolyósító állomások kivitelezése bizonytalanná vált. Mivel Ázsia és Euró­pa sem fogadja a szállítmányokat, a tankerek most kénytelenek a vizeken vesztegelni.

2020. 03. 27. 13:42
Liquified natural gas(LNG) storage tank and workers are reflected in a puddle at PetroChina's receiving terminal at Rudong port in Nantong
A fő felvevő Kína most nem kér több LNG-szállítmányt Fotó: Reuters
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Nemcsak az olaj, hanem a földgáz iránti keresletet és az árakat is magukkal rántották a koronavírus-járvány nyomában taroló gazdasági következmények. Emiatt pedig sok befektető most úgy látja: nem érdemes tovább növelni a földgázt cseppfolyósító (LNG-) állomások számát. Csak az Egyesült Államokban tíz beruházást halaszthatnak el a rossz, illetve bizonytalan kilátások miatt. A piaci feltételek pedig valóban szélsőségesek. Az európai vásárlók nem veszik át az LNG-szállítmányokat, mert a piac túltelített. ­Emiatt az árak történelmi mélypontra estek. Ázsiával mindig úgy lehetett számolni, mint az energiaigényét stabilan növelő térséggel, most ott sem adatják át a szállítmányaikat az LNG-hajók, miután a hónap elején Kína legnagyobb gázimportőre, a PetroChina vis maior­ra hivatkozva gyakorlatilag beszüntette az összes gázbevitelt.

Pedig tavaly rekordot döntött a területen a beruházások összege, megközelítették a 65 milliárd dollárt (19 500 milliárd forintot) – számolt be a Magyar Nemzet még februárban a Nemzetközi Energiaügynökség (IEA) adatai alapján. Jeleztük azt is, hogy az egyetlen év alatt meghozott döntések értelmében az LNG-üzemek összkapacitása világszerte több mint 16 százalékkal növekszik. Az ilyen létesítmények, illetve az LNG-t fogadni és gázhalmazállapotba visszaalakítani, majd a hálózatba továbbítani képes állomások is nagy szerepet játszanak abban, hogy a sok lokális gázpiac összekapcsolódjon. A fejlesztések nyomán már jelentősen kiszélesedett a nemzetközi kereskedelem, egyesek szerint már a gáz világpiacának kialakulásáról lehet beszélni. Egy-egy projekt kivitelezése a tervezéstől az üzembe helyezésig akár tíz évbe is telhet, tehát nem lehet azt mondani, hogy a befektetők elsiették a döntést vagy a járvány miatt elbuknák a pénzüket.

A fő felvevő Kína most nem kér több LNG-szállítmányt
Fotó: Reuters

A Magyarország ellátása szempontjából fontosabbnak tekintett horvátországi Krk-fogadóterminál kivitelezésének lassulásáról vagy leállásáról egyelőre nincsenek hírek, legutóbb ­március 10-én látogatta meg a telephelyet Tomislav Ćorić energiaügyi miniszter. Akkor megerősítették: az évi 2,6 milliárd kapacitású létesítmény 2021-től üzembe áll, jelenleg a kivitelezés nagyjából hatvan százalékon áll.

A gázpiacoknak vigaszt nyújthat, hogy ennek az energiahordozónak a felhasználását egy hajszállal kevésbé érinti a járvány okozta gazdasági válság, mint az olajét. A közlekedésben kisebb a szerepe, az áramtermelésben és a fűtésben viszont jóval nagyobb. A villamos energiára pedig most is ugyanakkora szükség van, mint a járvány előtti időkben. Nemcsak arra kell itt gondolni, hogy a munkavállalók zöme most otthonról dolgozik, hanem az egészségügyi ellátásra is, ideértve a kórházakban használt eszközöket, köztük a lélegeztetőgépeket is – hívta fel a figyelmet Fatih Birol, az IEA ügyvezető igazgatója.

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.