Kitart a ferihegyi cargoforgalom

Miközben az utasforgalom szinte megszűnt Ferihegyen, a légi áruszállítás még növekedett is az első negyedévben. Nem is csoda, hiszen a koronavírus elleni küzdelemben kiemelten fontos egészségügyi eszközök szinte kizárólag légi úton érkeznek hazánkba a Távol-Keletről.

2020. 05. 05. 10:48
Folyamatosan érkeznek a Távol-Keletről az egészségügyi eszközök Fotó: Máthé Zoltán Forrás: MTI/Máthé Zoltán
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Teljes kapacitással működik a légiáru-szállítás a Liszt Ferenc nemzetközi repülőtéren, és kulcsszerepet tölt be az ország logisztikai ellátásában – közölte lapunkkal a Budapest Airport. Hogy mindez a világjárvány körülményei között is működhessen, a cégnek sikerült a cargojáratoknak zökkenőmentes, a személyzetek speciális ellenőrzését magában foglaló működési ­koncepciót kialakítani. Mindennek meg is van az eredménye, hiszen a légiáru-forgalom márciusban 7,18 százalékkal haladta meg az egy évvel korábbi szintet. Az első negyedévben a kezelt mennyiség 33 140 tonna volt, 3,13 százalékkal több, mint 2019-ben.

A növekedéshez hozzájárult az egészségügyi felszerelések és berendezések iránti erőteljes igény, amelyek nagy mennyiségben érkeznek Kínából, hogy aztán eljussanak az ország minden pontjára. Március közepe óta eddig több mint hetven, egészségügyi termékeket (arcmaszkot, gumikesztyűt, lélegeztetőgépet) szállító cargocharterjárat közlekedett Kína és Budapest között, és a menetrend szerinti légiáru-járatok is szállítanak ilyen ellátmányokat. Ugyanakkor a cargoforgalom 80-85 százalékát továbbra is az általános teheráru teszi ki, de az egészségügyi felszerelések jelentősen hozzájárultak a mennyiség növekedéséhez.

Folyamatosan érkeznek a Távol-Keletről az egészségügyi eszközök
Fotó: MTI/Máthé Zoltán

Öt éve, 2015 óta a Budapest Airport cargo, illetve a repülőtéri légiáru-szállító közösség – a cargopartnerek, légitársaságok, földi kiszolgálók, hatóságok – támogatásával és együttműködésével több sikeres fejlesztést hajtott végre. A repülőtér cargoforgalma 60 százalékkal, évente 100-150 ezer tonnára nőtt, a járathálózat pedig több új járattal és belly cargo (a személyszállító repülőgépek rakterében szállított áru) kapcsolattal bővül. A Budapest Air­port csatlakozott a magyarországi logisztikai egyesületekhez, a magyarországi légiáru-szállító közösség pedig a Magyar Szállítmányozók Szövetségéhez. Az elmúlt öt év kétségkívül leglátványosabb eredménye a BUD Cargo City, a repülőtér 32 800 négyzetméteres, modern légiáru-kezelő és -elosztó központjának, illetve a hozzá kapcsolódó, egyszerre akár két 747–8F áruszállító gép kiszolgálására alkalmas forgalmi előtérnek az átadása volt, amelyek immáron teljes kapacitással üzemelnek.

A repülőtér-üzemeltető stratégiai fontosságú területként tekint a légiáru-szállításra, ami a Budapest Airport üzleti terveinek egyik stabil, hosszú távú eleme. A cargofejlesztések ezért folytatódni fognak, hiszen még számos teendő van: többek között az üzletág digitalizálása, a speciális árutípusok, például a gyógyszeripari termékek vagy az élőállat-szállítás jobb kiszolgálása, a működési környezet további optimalizálása, illetve az ismert szállítók és a minősített megbízók részére együttműködési program kialakítása.

Júniustól repül Abu-Dzabiba a Wizz Air

Öt új útvonalat jelentett be az Abu-Dzabi nemzetközi repülőtérre (AUH) a Wizz Air. Budapestről és Bukarestből júniusban, Kolozsvárról, Katowicéből és Szófiából idén szep­temberben indulnak a járatok az Egyesült Arab Emírségek fővárosába, feltéve, ha addig újraindul a légi személyszállítás az érintett országokban. A Wizz Air az első európai diszkont-légitársaság, amely közvetlen járatokat indít Abu-Dzabiba. Márciusban született megállapodás a Wizz Air és az ADQ állami befektetési holding közös vállalataként elinduló Wizz Air Abu Dhabi megalapításáról. Az öböl menti államban székelő új légitársaság várhatóan az év második felében kezdi meg a működését. A hazai gyökerű fuvarozócég tervei szerint a Wizz Air Abu Dhabi elsősorban azokra a kelet-, közép- és nyugat-európai piacokra indít járatokat, ahol az anyavállalat ma is sikeresen működik, illetve hosszú távon az indiai szubkontinensre, a Közel-Keletre és Afrikába is.

 

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.