Az már nem újdonság, hogy megváltoztak a vásárlási szokásaink a veszélyhelyzetben úgy az élelmiszerek, ahogy az iparcikkek területén, amihez valamennyi kereskedelmi szereplőnek alkalmazkodnia kell. Például a nyitva tartás, az árukészlet rugalmas alakításával, vagy a 65 év felettieknek meghatározott idősáv betartásával, továbbá a veszélyhelyzet idején felértékelődő kényelmi szolgáltatásokkal, ilyen az internetre terelt árukínálat elérhetősége vagy a házhoz szállítás, ami hosszabb távon is hasznot hozhat az iparág bármely területén.
Márciusban már látható volt, hogy az internetes kereskedelemben is erősen megugrott a napi értékesítés, míg a fogyasztási cikkek áruházaiban is tömegek fordultak meg – a hagyományos boltok éves összevetésben 12,7 százalékkal, míg az online üzletek a rendelések számában 15,9 százalékkal növelték részesedésüket. A digitalizált vásárlás egyre terjed: az első negyedévben már 9,9 millió rendelés érkezett belföldről az online üzletekbe.
Futárnál a bevásárlószatyor
A nagyobb áruházláncoknál már megszokott az online működés is, a a járvány megjelenése után jelentkező kereslettel azonban nehezen birkózott meg az eddigi logisztikai bázis, hosszúra nyúltak a rendelési idők, ezért a megnövekedett igényre válaszul több taxitársaság, illetve futárszolgálat állt rá a házhoz rendelt élelmiszerek boltból címre történő elszállítására.
– Az lehet a kisebb üzletek egyik esélye arra, hogy a válság nyertesivé váljanak, ha elérhetővé teszik ők is a házhoz szállítást – közölte az önálló kereskedelmi üzletekkel szerződő Wolt futárcég, amely az azonnali kiszállítás lehetőségével, applikáción történő rendeléssel hozná versenyképesebb helyzetbe a nagyobb beruházást nem vállaló, kevésbé tőkeerős boltokat. Budapesten például az éttermi kiszállítási díjakhoz hasonló áron vállalják a kisebb, élelmiszert és alkoholt árusító boltokban megrendelt termékek házhoz vitelét rövidebb vagy hosszabb távolságon.
Plázában vagy bérelt helyen
A túlélés érdekében bevezetett online árusításra a kisebb árukészletű kereskedőknek jó lehetőséget adnak a marketplace megoldások (például az Extreme Digital, eMAG, Mall.hu felületek), miközben sokan önállóan is belevágnak: nagy lendületet vett például a bérelhető megoldással indítható webáruházak (Shoprenter, Unas) számának növekedése is – derül ki a GKI Digital legutóbbi e-kereskedelmi kutatásából. Eközben a hagyományos üzletek választékát is átterelte a cégek nagy része az online térbe – ezeknek az újonnan alakult webáruházaknak egy része sikeres lesz a válság után is, míg mások megszűnnek a piackutatók szerint.