Megszűrték a megtévesztő webes platformokat

Máris komoly eredményt hozott az Európai Bizottság és a tagállamok fogyasztóvédelmi hatóságainak összehangolt együttműködése, amelynek keretében uniószerte átvizsgálták azokat a weboldalakat, amelyek működése a fogyasztóknak hátrányt okoz. Hamis állítások, megtévesztő ajánlatok, hatástalan, túlárazott termékek az internetes kereskedelem koronavírus-fertőzte bugyraiban.

2020. 05. 27. 9:14
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Sweep, azaz átfésülés – így nevezik azt a folyamatot, amelyben az uniós hatóságok egymással összehangolódva a digitális térben keresték azokat a platform-üzemeltetőket, akik megtévesztő reklámokkal vezetik félre a koronavírus témájában kiszolgáltatott fogyasztókat Európa-szerte.

A Gazdasági Versenyhivatal az akció résztvevőjeként ismertette: az Európai Bizottság korábbi felhívására a platformok már megtévesztő reklámok millióit törölték vagy blokkolták. Az európai hatóságokat tömörítő CPC Hálózat két részes ellenőrzés-sorozatot tartott: az egyik az online platformok áttekintése, míg a másik bizonyos, a koronavírussal összefüggésben magas keresletet generáló termékek reklámjainak, valamint az ilyen termékeket értékesítő weboldalak mélyebb elemzése volt.

Kiemelt figyelem övezte a védőmaszkokat és védősapkákat, a fertőtlenítő géleket és a COVID-teszteket népszerűsítő ajánlatok mellett a koronavírussal összefüggésbe hozhatóan gyógyhatással felruházott élelmiszerek, étrend-kiegészítők és egyéb, nem élelmiszernek minősülő termékek ajánlatait – foglalta össze a versenyhivatal.

Az ellenőrzéskor a hatóságok 38 esetben találtak megtévesztően hirdetett termékeket, gyanús ajánlatokat, vagy olyanokat, amelyekben a vírusfertőzés megelőzésére és gyógyítására való alkalmasságot eltúlozták, illetve az árazási gyakorlat volt sok esetben kérdéses. A csalók módszerei változatosak, ami nehezíti a felismerésüket. Jellemző a félrevezető kereskedelmi technikákra, hogy például gyógyhatásra utaló, fényképpel is ellátott konkrét állításokat vagy grafikai illusztrációkat alkalmaznak a weboldalon, vagy éppen szándékos elgépeléseket annak érdekében, hogy az automatikus szövegalapú szűrőket kijátsszák. A hatóságok a 268, mélyebb elemzésbe bevont weboldal közül 206-ot jelöltek meg, amelyek további vizsgálatokat igényelnek az uniós fogyasztóvédelmi szabályok vonatkozásában. A Bizottság felszólította a platformokat, hogy maradjanak továbbra is éberek és adjanak rendszeresen visszajelzést a Bizottságnak és a fogyasztóvédelemmel foglalkozó hatóságoknak.

A piac tisztulását mutatja, hogy az elmúlt időszakban a Google például globálisan 80 millió koronavírussal összefüggő reklámot, az eBay pedig több mint 17 millió, termékre vonatkozó keresési találatot blokkolt vagy tüntetett el a globális piacteréről, melyek az EU fogyasztóvédelmi szabályaiba ütköztek. Az Amazon pedig megállapította, hogy platformján március 2.-a óta 77 százalékos csökkenést figyelt meg a vírussal összefüggő állításokkal megjelenő új termékmegjelenések heti számában.

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.