Bécsben a helyiek a turizmus díszvendégei

Budapesthez hasonlóan Bécs is szenved a turisták hiányától, amely rugalmas stratégiával, május végén óriási veszteségből indította újra a korábban megszokott utazószám felét idén már elveszítő turizmusgazdaságát. Az osztrák kísérleti laboratóriumban felerősödött a helyi értékteremtés igénye, ahol több innovatív megoldást vezet be a városvezetés, kifejezetten a bécsiekre koncentrálva.

2020. 06. 09. 19:14
Fotó: Bugány János Forrás: MTI
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Az osztrák főváros idén az értékteremtési láncolat 1,9 milliárd eurós kiesésével számol, mivel például a szabadidő-gazdaságnak nevezett iparágban 35 ezer munkahelyet tüntetett el a koronavírus. Április végéig a tavalyi vendégéjszakaszám felét sem érte el a császárváros, utoljára 2008-ban állt így az ágazat – vázolta a Magyar Nemzetnek a turizmusban is kísérleti labornak számító, egyébként a magyar turisztikai stratégia által eredményeiben célként követendő főváros állapotát a magyar ágazat korábbi külképviseletének vezetője. – Pünkösd óta ismét forog a bécsi óriáskerék, amely a második világháborúban indult el és hetven éve folyamatosan üzemelt, de a koronakrízis alatt először üzemszünetre kényszerült. Szimbolikus restart, Bécs turizmusgazdaságának helyreállítása ugyanis jóval nehezebb feladat lesz, mint az óráskerék mozgásba hozása – fogalmazott Kovács Balázs. A bécsi GD Consulting kint élő tulajdonosa hozzátette: Bécsben a szállodák alig 45 százaléka élt első körben az újranyitás lehetőségével, a többiek még kivárnak. Eddig a piac két százaléka hagyott fel a tevékenységével és zárt be végleg.

A hagyományos bécsi adventi vásáron még nem látszott a vírushatás (Rathausplatz) Fotó: MTI

Célirányosan

A turisztikai mintalaborban immár új szemlélet alapján igyekeznek felvenni a ritmust, járványhelyzethez igazodó, rugalmas gazdasági stratégiával. A város legfőbb vendégei évek óta a belföldiek és a német nyelvterületről érkezők, így az aktuális határnyitások mentén az osztrákoknak szóló hazai utazási kampány mellett már Dél-Németországban és Svájcban is hirdetik a bécsi lehetőségeket júniusban – odakoncentrálva az erőket, ahová a közeljövőben a beutazás lehetséges. – A távolabbi piacokon pedig elsősorban az online jelenlétre koncentrálnak, az utazás iránti vágykeltés és az érzelmi faktor erősítése szempontjából sikeresnek bizonyult korábbi technikával – ismertette Kovács Balázs.

Kampánystart

Bécs a világ egyik legbiztonságosabb világvárosa, amely magas színvonalú szolgáltatásokat biztosít, és a kultúra zászlóshajója – erre az üzenetre alapozzák a júniustól futó kampányt. Ebben a város sokszínűségére, kozmopolita gasztronómiájára, nemzetközi szinten jegyzet kulturális örökségeire, művészeti kincseire hívják fel a figyelmet. A fő üzenet szerint egy kis területen a világ minden arca megismerhető Bécsben.

Amely egyúttal a világ legzöldebb városa is, így a „kulturális világutazáshoz” kellemes környezetet és biztonságos, higiénés feltételeket biztosít. – Erre a narratívára építve számos tematikus városnéző csomagot dolgoztak ki a Wien Tourismus munkatársai. A kampány arculati elemei Bécs nemzetközi jellegét hangsúlyozó attrakcióit áthallásos módon ábrázolják, bemutatva, hogy miként lehet rövid időn belül „világok között ugrálni”, 0,8 nap alatt megfordulni a Föld körül – fogalmazott a szakértő.

Kikerülik a multikat

A nemzetközi versenyelőny biztosítása és a helyi turizmusgazdaság erősítése érdekében a városvezetés számos szakmai akciót indított. A turisztikai hivatal honlapján például közvetlen foglalási rendszert működtetnek, hogy a helyi szállodák kikerülhessék a nemzetközi foglalási portáloknak fizetett jutalékot. – Az előnybe került szolgáltatók így első kézből kaphatnak tájékoztatást 25 potenciális küldőpiacról. Emellett rengeteg ingyenes szakértői segítséget kapnak – folytatta Kovács Balázs. – A digitalizáció is teret nyert. Kifejlesztették az Ivie applikációt, amelyen keresztül a turisták valós idejű információkat kaphatnak a város megélhető élményeiről. A fejlesztők főként a bécsiekkel mint potenciális vendégekkel számolnak, akik felhasználóként tematikus vezetett túrákról kaphatnak személyre szabott tippeket, jelenleg Beethoven, a Ring palotái, valamint a bécsi modern művészet témáiban – sorolta.

Muszlim asszonyok délutáni pihenője a schönbrunni kastély parkjában. Változó idők Fotó: Reuters

Élménykártya otthon

A külképviselőként számos innovációs megoldást jegyző szakértő kiemelte: a város a lakóira különösen koncentrál, potenciálisan az elsődleges küldőpiacának tekinti a helyieket. Például augusztus közepétől készül el a Bécsben élők elvárásaira szabott Experience Edition városkártya, amely egy éven keresztül lesz érvényes, 25 euróba kerül, és komoly, 20 százalékot meghaladó kedvezményeket, klubjellegű egyedi szolgáltatásokat biztosít tulajdonosainak. A városkártya beleillik az uralkodó trendbe, illetve azok a célok is, amiket a múlt ősszel meghirdetett, látogatógazdaságról szóló stratégiában fogalmazott meg Bécs.

Helyben nyaralnak

– Az élménykártyát és az Ivie applikációt rekordgyorsasággal fejlesztették ki, egymást erősíti majd a két digitális eszköz, amelyek egyértelműen generálják a forgalmat – mondta az irányváltás jelentőségéről a tanácsadó. A szakember szerint a felhasználói oldalról a biztos sikernek az ad alapot, hogy a lakosság körében végzett új felmérések visszaigazolják, hogy a helyi érték- és élményteremtés a legfontosabb a bécsieknek, ami a Covid–19 miatt beszűkült helyzetben a lakókörnyezetben, illetve a helyben történő nyaralást helyezi előtérbe. – A helyben maradás és a vakációzás összeolvadásán alapuló (stay & vacation) „staycation” angol műszóval leírható jelenség elfogadott a bécsiek körében – jegyezte meg Kovács Balázs.

Ebédjegy a lakosságnak

A turisztikai vezetők a Bécsben élőknek eljuttatott gasztrocsekkel is erősítenék a helyi gazdaságot. Eszerint június közepén az osztrák főváros 950 ezer háztartása éttermi utalványt kap, amely a város közel 9000 éttermében, kávéházában lesz beváltható. Az egyszemélyes háztartások 25 eurós, a többszemélyes háztartások 50 eurós utalványra jogosultak, amelyek fedezetére 40 millió eurót fordít a városvezetés.

– Ezzel is segítik a vendéglátó szektor fellendítését. Bécsben továbbá azt is vizsgálják, hogy ahol megoldható, a parkolóhelyek felszabadításával az éttermeknek újabb kerthelyiségek nyitását tennék lehetővé, és májusban már eltörölték a területhasználati díjakat. Nyáron a Wien Tourismus mobil információs egységekkel is úton lesz a városban, hogy népszerűsítse az új szolgáltatókat, és személyesen is kapjanak felvilágosítást a város vendégei – sorolta a laborpéldákat Kovács Balázs.

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.