Elektromos autóba ültetik Európát

A gazdaság újraindítását a villany­autók széles körű elterjesztésével köti össze a német és a francia kormány, ezért az ösztönzőcsomagban nem jut állami támogatás a hagyományos autógyártóknak. Emiatt várhatóan lassabb lesz, és több áldozattal jár majd a szektor talpra állása nemcsak Németországban, de Győrben, Kecskeméten és a magyar beszállítók körében is.

2020. 06. 09. 11:48
Töltőpont a benzinkúton. Németországban ez lesz a norma, hogy oldódjon az aggodalom a lemerülés miatt Fotó: Katona Vanda Forrás: Magyar Nemzet
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Eldőlt a május eleje óta zajló vita: Németországban a múlt héten nyilvánosságra hozták a koronavírus-járvány hatásainak ellensúlyozására összeállított, 130 milliárd eurós (45 ezermilliárd forintos) kormányzati gazdaságösztönző programot. A járműipar hagyományos szereplői, a VW, a BMW, a Mercedes alulmaradtak a gazdaságpolitikai küzdelemben. A cégek eredetileg azt kérték a kormánytól, hogy a hagyományos és az elektromos meghajtású autók vásárlását egyaránt támogató kedvezményeket vezessenek be a 2008-2009-es válság idején alkalmazott, úgynevezett roncsprémium mintájára. Jelenleg ugyanis eladatlan ­autók ezrei állnak a márkakereskedők és a gyárak udvarán.

Hatezer euró vásárlásonként

Ahhoz, hogy meginduljon az autóipar és a kereskedelem körforgása, erős keresletnek kell megjelennie a piacon. Ezt segítené elő az államilag támogatott, korlátozott idejű autócsere-program. A német nagykoalícióban azonban vita alakult ki arról, hogy szabad-e adófizetői pénzből támogatni a környezetszennyező belsőégésű motorok gyártását. Végül úgy döntöttek, hogy bővítik az elektromos meghajtású kocsik vásárlását támogató 2018-as programot – a környezetvédelmi prémium elnevezésű támogatás összegét autónként háromezer euróról hatezerre emelik –, elindítanak egy 2,5 milliárd eurós programot a töltő-infrastruktúra fejlesztésére, a gyártókat és beszállítókat pedig egy kétmilliárd eurós programmal támogatják a jövőbe mutató beruházásaikban. Az általános forgalmi adót 19-ről 16 százalékra csökkentik az év végéig.

Ezzel csaknem egy időben több mint nyolcmilliárd eurós segélycsomagot jelentett be Emmanuel Macron francia államfő a francia autóipar modernizálására. Az elnök szerint a cél, hogy Európában Franciaországban készüljön a legtöbb tiszta és energiahatékony jármű, öt éven keresztül évi több mint egymillió elektromos vagy hibrid gépjárművet gyártsanak a vállalatok. A vásárlások ösztönzésére hétezer eurós környezetvédelmi bónusz jár annak, aki elektromos járművet vásárol, a cégek ötezer eurós kedvezményt kapnak elektromos autók vásárlása esetén, a hibrid gépkocsikra pedig kétezer ­eurós bónuszt ad a kormány.

Töltőpont a benzinkúton. Németországban ez lesz a norma, hogy oldódjon az aggodalom az akkumulátor lemerülése miatt
Fotó: Katona Vanda

Teslát is vehetnek

A németországi intézkedések bejelentése után élénk vita alakult ki a villany­autózás hívei és ellenzői között. A magyar Villanyautósok.hu ismertetése szerint bruttó negyvenezer euró, azaz nagyjából 14 millió forint alatti kategóriában eddig négyezer euró volt az állami támogatás összege, amit most hatezerre növeltek, és ezt még ki kell egészítenie a kereskedőnek is. Így összesen kilencezer euró, tehát akár 3,1 millió forint is lehet a támogatás. A 40-60 ezer eurós kategória felső értékhatárát megnövelték 65 ezerre, tehát most már 22,5 millió forintig jár az állami pénz. Ennek összege a kereskedői résszel együtt 7500 euró, azaz 2,6 millió forint. Ennek következtében ingyenpénz jár például a Tesla Model 3 vásárlóinak is.

A német e-autós-csomag fontos eleme, hogy a benzinkutaknak a jövőben rendelkezniük kell elektromos töltőponttal is. – Mindez nagyon világos elkötelezettség az akkumulátorral működő járművek iránt, és megalapozza az elektromos mobilitást, mint a jövő technológiáját – örvendeztek a német szakértők. A terv segíteni fogja a fogyasztókat abban, hogy könnyebben döntsenek az elektromos járművek mellett, és ne szorongjanak a lemerülő akku miatt.

Ugyanakkor az elektromos meghajtásra összpontosító mentőcsomag komoly bírálatokat is kapott a német sajtóban. A Focus Online cikkírója azt írta, hogy az egyenesen Tesla-bónusz, valamint Elon Musk vásárlóinak a benzines és gázolajos autók tulajdonosai segítenek az adójukkal. Mindez vörös posztó a német autóvásárlók szemében, akik elkötelezettek abban, ha egy mód van rá, német fejlesztésű és gyártású gépkocsit vegyenek. Ferdinand Dudenhöffer autópiaci szakértő szerint a kormányzati támogatás a jelenlegi három-négyről legfeljebb öt-nyolc százalékra emelheti az elektromos autók részesedését Németországban. Az FDP parlamenti csoportja is bírálta az akkumulátoros technika egyoldalú támogatását: szerintük a német kormány olyan technológiát erőltet, amelyet az emberek már elutasítottak.

Kidőlnek a beszállítók

A német kormánykoalíció döntésének messzeható következményei lehetnek az egész európai autógyártásra, és azon belül a magyar járműszektorra is. Hazánkban húzóágazat az autógyártás, amelynek idén tavasszal nagyot zuhant a teljesítménye. Mivel a külkereskedelem és a GDP szempontjából is kulcsfontosságú a szektor, így nagy szükség lenne arra, hogy az autógyártók visszaálljanak a járvány előtti termelési szintre. Bár a cégek sorban bejelentették, hogy újraindították a termelést, a hírek szerint a gyárakban részterhelésen dolgoznak a gépsorok, ezért a beszállítók sem kapnak elég munkát. Többségük ilyen rendelésszint mellett nem bírja sokáig. Felhagyhatnak a termeléssel, ami pedig láncreakciót indíthat el, hiszen ha egy alkatrész hiányzik, akkor megszakad az ellátási lánc.

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.