Kevesebb új autó kel el, de drágábban

Egyszerre két markáns hatás eredményei látszanak az európai személyautó-piacon: a járványé, illetve az unió CO2-kibocsátási szabályozásáé. Az eredmény: csökkenő újautó-eladások emelkedő árak mellett.

2020. 07. 30. 7:34
Elbizonytalanodhat a kereskedők pénzügyi helyzete, intézkedésekre lehet szükség Fotó: Bach Máté
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Merőben szokatlan folyamatok érhetők tetten az európai személygépkocsik pia­cán mostanában. A pandémia következtében teljes hónapok estek ki értékesítési szempontból, míg az Euró­pai Unió által előírt, kilométerenként 95 grammos széndioxid-flottaátlag teljesítése miatt folyamatosan átalakul a járműkínálat, és eközben markánsan nőnek az árak. Az Eurotax minap közzétett, hazánkra vonatkozó elemzése szerint ez egyrészt a forint-euró árfolyam változásának, másrészt a szigorodó emissziós normáknak való megfelelés velejárója. Az átlagos áremelkedés 4,68 százalék volt a személygépjárműveknél az első félévben – közölte a cég.

Fotó: Bach Máté

Ami az újautó-értékesítés visszaesését illeti, Magyarország viszonylag jól állta a sarat: az első félévben csak 25 százalékkal maradtak el a számok az egy évvel korábbihoz képest. Eközben a teljes EU-piac visszaesése 38 százalékos volt, miközben Horvátországban 54, Spanyolországban 51, Portugáliában ötven százalékkal zuhant az értékesítés. A piac működése szempontjából meglepő, hogy amíg ekkora esés mutatkozott a keresletben, az árak jelentősen emelkedtek.

Itt jön a képbe a másik tényező: az unió CO2-kibocsátási szabályozása. Mint közismert, január elejétől az autógyártóknak meg kell felelniük a kilométerenként 95 grammos széndioxid-flottaátlag teljesítésének. Nem arról van szó, hogy minden egyes eladott gépkocsinak meg kell felelnie a fenti határértéknek, hanem az egy-egy gyártó által forgalomba hozott személyautók összesített átlagának. Az elektromos autók kibocsátását nullának veszi az EU szabályozása, így aztán minél több e-autót ad el a gyártó, annál valószínűbb, hogy a flottaátlagot sikerül leszorítania az előírt mértékre.

Az új szabályozás az év elején lépett életbe, de még nem szabott ki büntetést az unió, hiszen egy év elteltével lehet csak kiszámítani az átlagot. Ugyanakkor a német sajtóban már közzétettek részeredményeket, amelyek szerint egyetlen márkának sem sikerült eddig megközelítenie a 95 grammos határt. Nem csoda, ha a gyártók azt kezdeményezték a kormányaiknál, hogy a pandémiára való tekintettel az idei évet vegyék ki az új szabályozás alól.

Minderre nem látszik esély, ezért valószínű, hogy jövő év elején a cégeknek fizetniük kell. Nem is keveset: a 95 grammos határ felett minden egyes eladott autónál, minden egyes gramm többletért 95 eurót. Egy átlagos, benzines motorral szerelt kompakt gépkocsinál 2500-3000 euróról, nagyjából egymillió forintról beszélünk. Nem kétséges, hogy ezt a többletköltséget a vásárlókkal fizettetik meg, vagyis a legolcsóbb, legegyszerűbb technikával rendelkező tömegautók ára ennyivel emelkedik, vagy hibridhajtással helyettesítik őket. Így is, úgy is jelentős drágulás lesz az eredménye.

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.