Több mint 1500 autó abroncsai kerültek górcső alá a nyárigumi-kommandó idén júliusban zajló akciója során, amelyben az országos rendőrkapitányságok is részt vettek.
Megállapították, hogy a teljes átlag szerinti 87 százalékos nyárigumi-arány biztató, ahogyan az is, hogy az autók túlnyomó része (62 százaléka) öt évnél fiatalabb a magyar utakon, 46 százalékuk pedig prémium márkás abroncsokon gördül nap mint nap – közölték az akció lebonyolítói.
Kedvező állapotok
A szakemberek megállapították a vizsgálatok során, hogy a nyári gumiabroncsokat tekintve tisztességesnek mondható az országos átlagban 4,6 milliméteres profilmélység is (Fejér megyében 5,2 milliméter), vagyis nem mondható, hogy elhanyagolnák a magyar autósok a járművek futóműveit. Ezúttal több megyében (Baranya, Fejér, Hajdú-Bihar, Jász-Nagykun-Szolnok, Nógrád) kilencven százalék felett adódott a nyári gumis autók aránya.
Minden tizedik autós téli gumin jár
– A felmérés szerinti 87 százalékos mutató egészen biztató, ám ez még mindig azt jelenti, hogy tízből legalább egy autó nem az évszaknak megfelelő gumiabroncsokon fut, ami főként esőben, vizes aszfalton okozhat kellemetlen meglepetést – hívta fel a figyelmet Katona Mátyás, a Használtautó.hu szakértője.

Fotó: Havran Zoltán
Felhívta a figyelmet, hogy a teszteléseik szerint téli gumival közlekedve a nyári hőmérsékletben nagyjából 25 százalékkal nő meg a fékút, ami már hatvan kilométeres óránkénti sebességnél is autóhossznyi, négyméteres különbséget jelent. – Ezen már életek is múlhatnak, és ekkor még szinte csak városi tempóról beszéltünk. Bármire is használjuk az autónkat, rövid- vagy akár hosszútávon, mindig elengedhetetlen, hogy azon az évszaknak megfelelő abroncsok legyenek – hangsúlyozta a szakember.
Vannak még avÍtt darabok
Úgy folytatta: a kötelezően előírt, 1,6 milliméteres profilmélységhez mérten ugyan kedvezőnek tűnhet a 4,6 milliméteres országos átlag, ám még ez is azt jelenti, hogy sok autón 2-3 milliméteres profilú abroncsok találhatók. Ezekkel pedig nagyobb eső esetén könnyedén bele lehet futni az aquaplaning, azaz a vízen futás jelenségbe, amikor az abroncs és az út között egy vízréteg alakul ki, irányíthatatlanná téve a járművet.