Elégedetten zárta az akciót a nyárigumi-kommandó

A Használtautó.hu tartalmi magazinja és a Nonstopgumi.hu idén is az ORFK-Országos Baleset-megelőzési Bizottsággal közösen ellenőrizte több mint 1500 autón a gumiabroncsok állapotát. Az országos akció immár nyolcadik éve hívja fel a figyelmet arra, hogy egy nem megfelelő abroncsszett miatt már városi tempónál is autóhossznyi különbség is lehet a fékútban. Ezen pedig életek múlhatnak.

Magyar Nemzet
2020. 08. 08. 11:05
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Több mint 1500 autó abroncsai kerültek górcső alá a nyárigumi-kommandó idén júliusban zajló akciója során, amelyben az országos rendőrkapitányságok is részt vettek.

Megállapították, hogy a teljes átlag szerinti 87 százalékos nyárigumi-arány biztató, ahogyan az is, hogy az autók túlnyomó része (62 százaléka) öt évnél fiatalabb a magyar utakon, 46 százalékuk pedig prémium márkás abroncsokon gördül nap mint nap – közölték az akció lebonyolítói.

Kedvező állapotok

A szakemberek megállapították a vizsgálatok során, hogy a nyári gumiabroncsokat tekintve tisztességesnek mondható az országos átlagban 4,6 milliméteres profilmélység is (Fejér megyében 5,2 milliméter), vagyis nem mondható, hogy elhanyagolnák a magyar autósok a járművek futóműveit. Ezúttal több megyében (Baranya, Fejér, Hajdú-Bihar, Jász-Nagykun-Szolnok, Nógrád) kilencven százalék felett adódott a nyári gumis autók aránya.

Minden tizedik autós téli gumin jár

– A felmérés szerinti 87 százalékos mutató egészen biztató, ám ez még mindig azt jelenti, hogy tízből legalább egy autó nem az évszaknak megfelelő gumiabroncsokon fut, ami főként esőben, vizes aszfalton okozhat kellemetlen meglepetést – hívta fel a figyelmet Katona Mátyás, a Használtautó.hu szakértője.

Szerelő munkában. Megbízhatóbb kerekeken gurulunk
Fotó: Havran Zoltán

Felhívta a figyelmet, hogy a teszteléseik szerint téli gumival közlekedve a nyári hőmérsékletben nagyjából 25 százalékkal nő meg a fékút, ami már hatvan kilométeres óránkénti sebességnél is autóhossznyi, négyméteres különbséget jelent. – Ezen már életek is múlhatnak, és ekkor még szinte csak városi tempóról beszéltünk. Bármire is használjuk az autónkat, rövid- vagy akár hosszútávon, mindig elengedhetetlen, hogy azon az évszaknak megfelelő abroncsok legyenek – hangsúlyozta a szakember.

Vannak még avÍtt darabok

Úgy folytatta: a kötelezően előírt, 1,6 milliméteres profilmélységhez mérten ugyan kedvezőnek tűnhet a 4,6 milliméteres országos átlag, ám még ez is azt jelenti, hogy sok autón 2-3 milliméteres profilú abroncsok találhatók. Ezekkel pedig nagyobb eső esetén könnyedén bele lehet futni az aquaplaning, azaz a vízen futás jelenségbe, amikor az abroncs és az út között egy vízréteg alakul ki, irányíthatatlanná téve a járművet.

Egy gumiabroncs idővel akkor is veszít a minőségéből, ha nem használják. Életek múlhatnak a helyes választáson
Fotó: Mirkó István

Míg a korábbi akcióknál az autósok felvilágosítást, illetve jó állapotú abroncs esetén akár apróbb ajándékot is kaptak, az idei felmérés fordulatot hozott: mivel az ellenőrzést a rendőrség emberei végezték, néhány esetben bizony helyszíni bírságot is ki kellett szabniuk.

– A nyárigumi-kommandó elsődleges célja most is az volt, hogy felhívjuk a figyelmet a megfelelő gumiabroncsokra. A kollégák viszont néhány esetben a profil nélküli, vagyis a közvetlenül balesetveszélyes abroncsok láttán kénytelenek voltak szankciókat is alkalmazni – jelezte Berzai Zsolt, az ORFK-Országos Baleset-megelőzési Bizottság főtitkára. Hozzáfűzte, hogy ez azonban nem cél, a büntetés inkább eszköz volt a kezükben a biztonságos közúti közlekedés érdekében.

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.