Mint a legtöbb nemzeti légitársaság, az olasz Alitalia is megszenvedte a koronavírus-járvány hatásait. Miután több száz járatot törölt, a fuvarozó bevételei zuhanni kezdtek. A légitársaság azonban most mentőövet kaphat: az EU bizottsága a minap közel 200 millió euró állami támogatást engedélyezett a számára – tette közzé a SimpleFlying.com. A támogatás megegyezik az Alitalia március 1. és június 15. között elszenvedett veszteségeivel. Ebben az időben az olasz fuvarozó, mint oly sokan mások, képtelen volt a működtetésre és a jövedelem biztosítására. Ez az a helyzet, amelyet az EU bizottsága kivételes eseménynek nevezett. A hír azt jelenti, hogy az olasz kormány most jogi felhatalmazást kap az Alitalia támogatására.
A jóváhagyás ellenére az Európai Bizottság megerősítette, hogy a pénzt csak a légitársaság koronavírus következtében elszenvedett kárainak megtérítésére szabad felhasználni. A bizottság szerint az olasz intézkedés csupán kompenzálja az Alitalia által elszenvedett károkat, amelyek közvetlenül összefüggenek a koronavírus kitörésével.
Azt is megállapította, hogy az intézkedés arányos, mivel a kártérítés nem haladja meg a kár megtérítéséhez szükséges mértéket. Ezzel együtt az EU továbbra is vizsgálatot folytat állami támogatások miatt, miután úgy vélik, hogy azok az uniós szabályozással ellentétesek. Korábban, 2017 áprilisában az Alitalia 900 millió eurót, majd két évvel később, 2019 októberében további 400 millió euró hitelt kapott az államtól.

Az Alitalia újraélesztése eközben változatlanul napirenden van: az olasz kormány erre a célra hajlandó hárommilliárd eurót juttatni a légitársaságnak. Ennek keretében vizsgálják a flotta megújítását. Az Alitalia 95 repülőgéppel rendelkezik, amelyek közül sok elöregedett, és emiatt drága a karbantartása. Új vagy frissített flottával a légitársaság új piacokat vehet célba. Saját piacán, Olaszországban elméletileg nincs versenytársa, így az Alitalia jó pozícióval rendelkezik. Ugyanakkor a világ összes jelentős légitársasága jelen van a rendkívül vonzó turisztikai célpontokat kínáló országban, és különösen a diszkont légitársaságok szorították háttérbe. Szakértők szerint, ha az Alitalia jó hálózati stratégiát tud létrehozni a válság idején, akkor lesz tere a növekedésnek, amikor az utasok visszatérnek.
Emlékezetes, hogy az Alitalia 1992-ben 35 százalékos részesedést szerzett a magyar nemzeti légitársaságban, a Malévben, de öt év múlva kiszállt az üzletből. Az ezredforduló óta az olasz légitársaság válságról válságra bukdácsol, nem sikerült nyereségessé tenni sem az államnak, sem a szakmai befektetőknek. A pandémia-válságot közvetlenül megelőző időszakban a Lufthansa folytatott tárgyalásokat a cég megvásárlásáról.
Az Alitalia a legjobb példa arra, hogy az EU vezetése nem egyforma mértékkel mért az állami légitársaságok költségvetési támogatása elleni fellépés során: ugyanazt a beavatkozást nem tűrték el a Malév esetében, amelyet az olasz légitársaság évtizedeken keresztül büntetlenül folytathatott.