Olcsóbb autó a Teslától

Elon Musk a cég igen ambiciózus autógyártási tervei mellett az akkumulátor-gyártás jövőjét is vázolta a részvényeseknek tartott előadáson. A cél nem kicsi: a Tesla messze a világ legnagyobb autógyára szeretne lenni.

Fellegi Tamás Péter
2020. 09. 23. 15:02
Littleton, 2020. szeptember 1. A 2020. szeptember 1-jn kzreadott kpen a Tesla elektromos autkat gyrt amerikai nagyvllalat logja egy j Tesla Model X szemlyautn a coloradi Littleton egyik autkereskedsben februr 2-n. Az amerikai tzsdefelgyelethez eljuttatott krelmben a cg kzlte, hogy tz nagy rtkpaprkeresked cgen keresztl valamivel tbb mint tzmilli rszvnyt rtkestene. MTI/AP/David Zalubowski Fotó: David Zalubowski Forrás: MTI/AP
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A Tesla alapítója, Elon Musk kedden este előadta terveit, elképzeléseit, amelyek most sem nélkülözték a futurisztikus, elsőre hihetetlennek tűnő elemeket. A tapasztalatok alapján végül nagyjából minden megvalósul amit a cég felvázol, legfeljebb lassabban, mint ahogy az első bejelentéskor tervezik.

Most a legtöbb reménybeli vásárlót érintő legfontosabb terv az, hogy

a cég három év múlva 25 ezer dolláros autót kínálna.

Ez megfelel annak a folyamatnak, miszerint a cég a luxusautókkal kezdte, fokozatosan bővíti termékpalettáját az olcsóbb típusok felé abban az ütemben, ahogy a gyártási kapacitás növelése és a gyártás költségeinek leszorítása ezt lehetővé teszi. Az elektromos autó legfontosabb és egyben legköltségesebb eleme az akkumulátor, így lényegében minden ennek a fejlesztésén és gyártásán múlik. Az egyik cél, hogy az akkumulátorok kapacitását, a jármű által megtehető távolságot tovább növeljék, a másik, hogy a teljes akkumulátor-termelést a mai sokszorosára növeljék. A nevadai gyár 2018-ban összesen 20 gigawattóra kapacitású akkumulátort gyártott, 2022-re ezt 100 gigwattórára növelik, 2030-ban pedig ennek harmincszorosa, 3000 gigawattóra a cél. Ráadásul a tervek szerint az akkumulátorok teljesen újrahasznosíthatók lesznek, így egy idő után nem lesz szükség újonnan bányászott lítiumra az iparágban.


MTI/AP/David Zalubowski

Musk azt is közölte, hogy a Tesla célja nem kevesebb, mint a világ legjobb feldolgozóipari cégévé válni, de ami igazán hangzatos célként elhangzott, az évi húszmillió autó gyártása. Tulajdonképpen ezt a részvény már árazza, hisz a Tesla jelenleg a világ legdrágább autógyártója tőzsdei értéke alapján. A mai legnagyobb gyártók közül a Volkswagen csoport 11 millió autót gyárt (köztük az Audit, a Porschét és a Skodát).

A bűvös húszmilliós szám ráadásul az egyéves amerikai autópiaci eladások nagyságrendje, így ennek elérése azt jelenti, hogy a világ összes komolyabb autópiacán komoly részesedést vizionál a Tesla.

Noha a gyár a jelenlegi félmilliós termelés mellett még messze áll a céltól, az eddigi fejlődés és a márka, különösen a Model 3 típus nagy népszerűsége alapján már nem zárható ki, hogy Elon Musk cége ezt is megvalósítja, ahogy a korábban elképzelhetetlennek tűnő, egy adott helyre függőlegesen leszálló újraindítható rakétát is Musk cége, a SpaceX alkotta meg.

A Tesla részvényének ára idén a többszörösére emelkedett, és leginkább a kétkedők hajtották fel csillagászati magasságokba, akik annyira nem hittek a tervekben, hogy folyamatosan shortolták a részvényt, azaz esésére játszottak. Az ár azonban mindig tovább emelkedett, ezért kénytelenek voltak pozícióikat részvényvásárlással lezárni, hogy veszteségeiket limitálják, így további keresletet gerjesztettek. A kérdés persze még nyitva áll, hogy a beárazott és Elon Musk által felvázolt célokat sikerül-e elérni, de úgy tűnik, már jóval kevesebb a kételkedő, mint korábban.

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.