A Tesla mellett a SpaceX is a legnagyobb lett a saját iparágában

Elon Musk egyszerre két iparágban tör a csúcsra, és vállalatai értékét tekintve már elérte a kitűzött célját.

Fellegi Tamás Péter
2020. 10. 25. 7:33
Néhány éven belül tizenkétezer ilyen egység kering majd Forrás: NASA
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Az idei évben bekövetkezett, szakadatlan árfolyam-emelkedés nyomán által a Tesla messze a legnagyobb értékű autógyár lett a piacon, annak ellenére, hogy idén még csak félmillió autót gyárt, míg a legnagyobb riválisai tízmilliót. A befektetők azonban megelőlegezik Elon Musk éves húszmillió darabos elképzelését, nem kis részben azért, mert egy másik iparágban már elért olyan eredményt, ami korábban hihetetlennek tűnt. Űrhajózással foglalkozó cége, a SpaceX ugyanis megalkotta a Földre visszatérő, többször újrafelhasználható rakétát. Mindemellett az amerikai űrsiklóprogram elakadása óta a Space X vitt újra embert az űrbe amerikai földről, ráadásul mindjárt a Nemzetközi Űrállomásra.

A SpaceX ugyan nem nyilvános cég, vagyis részvényei nem forognak a tőzsdén, de értéke azért nyomon követhető különböző események, például zárt körű tőkeemelések alkalmával. Elemzők szerint a cég értéke most érte el, esetleg már meg is előzte a szélesebb értelemben vett iparág eddigi első helyezettjét, a Lockheed Martint. A Morgan Stanley legújabb elemzése 101 milliárd dollárra értékeli Elon Musk vállalatát, míg a Lockheed Martin 103 milliárd körül van a jelenlegi tőzsdei árfolyamon. Ha figyelembe vesszük, hogy az augusztusi tőkeemelés alkalmával még csak 46 milliárdot ért a cég, és feltételezzük, hogy az értéknövekedés nem fulladt még ki, akkor már csak napok kérdése lehet a SpaceX első helyezése. Persze biztosat majd csak akkor lehet tudni, ha vagy tőzsdére megy a cég, vagy újabb zárt körű tőkeemelés következik, ahol egyértelműen kiderül, mennyit adnak a befektetők a társaság részvényéért.

Néhány éven belül tizenkétezer ehhez hasonló egység kerül Föld körüli pályára Fotó: NASA

Van a szektorban még egy résztvevő, amely korábban jóval nagyobb értékkel rendelkezett, de mostanra visszaesett: ez a Boeing. A repülőgyártót először a 737 MAX típusa körül kialakult botrány, majd a koronavírus-járvány miatti keresletcsökkenés viselte meg. Így mostanra a cég piaci kapitalizációja 95 milliárd dollárra csökkent, lehetővé téve, hogy a SpaceX megelőzze őt.

A Morgan Stanley szerint a legnagyobb értéket egyelőre még nem az űrprogram adja még, hisz bármilyen fantasztikus is, amit elért a cég, ezzel profitot még kevéssé termel. A műholdüzletág viszont, amelyben a SpaceX a többször felhasználható rakéták általi hatékony és olcsó felbocsátásnak köszönhetően igencsak előretört, önmagában 81 milliárdot érhet. A cégnek jelentős állami és magánmegbízásai vannak, és immár konkurensei is elismerik: a SpaceX rég nem egy startup, hanem a piac egyik igen jelentős résztvevője.

 

 

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.