Az év végéig hetente új emeletes vonat érkezik a MÁV-Starthoz

A Stadler az év végéig hetente ad át a MÁV-Startnak egy-egy emeletes motorvonatot – mondta el lapunknak a cég vezérigazgatója. Dunai Zoltán arról is beszélt, hogy a svájci vállalkozás növeli magyarországi gyártó- és karbantartó-kapacitásait, valamint létszámát azért, hogy a magyar nemzeti vasút akkumulátoros villany-hibrid, valamint a MÁV–HÉV járműtenderén több mint ötvenszázalékos magyar hányaddal rendelkező járművekkel pályázhasson.

2020. 10. 09. 5:50
null
A későbbiekben is hazánkban zajlik majd a forgóvázak összeszerelése Fotó: Mirkó István
Vélemény hírlevélJobban mondva- heti vélemény hírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz füzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

– Felgyorsul az emeletes vonatok kiszállítása a MÁV-Start részére – mondta el lapunk kérdésére Dunai Zoltán, a Stadler Trains Magyarország vezérigazgatója. A koronavírus miatti intézkedések az év folyamán hátráltatták az emeletes vonat ütemes szállítását. Mint írtuk, az első tizenegy szerelvény végszerelése a Dunakeszi Járműjavítóban zajlik, a hatósági engedélyeztetés jelenleg is folyamatban van. A járműjavító tulajdonosváltása után a felek megerősítették elkötelezettségüket az első tizenegy motorvonat gyártására vonatkozó alvállalkozói szerződés végrehajtására – hangsúlyozta Dunai Zoltán. A további 29 KISS végszerelése Belaruszban, a Stadler Minszk melletti gyárában történik majd. A MÁV eddig három szerelvényt helyezett utasforgalmi próbaüzembe, az év hátralévő részében hetente egy hatszáz személyes emeletes vonat kezdheti meg utasforgalmi tesztjét.

Így az év végére, jövő év elejére összesen 15-19 KISS szerelvény szállítja az utasokat a budapesti elővárosi forgalomban.

A koronavírus-járvány nehézségei ellenére jól halad a cég spanyolországi gyárában a tram-train járművek gyártása. Mint a nemzetközi sajtóban közölt képeken látszik, már próbaköreiket futják az első City-Link járművek abból a tizenkettőből, amelyet a MÁV rendelt. Az első szerelvény az év végén érkezik Magyarországra, januárban kezdődik a hatósági engedélyezés, jövő őszre pedig már utast szállíthat az első magyar vasút-villamos. A megrendelés további darabjainak érkezése körül némi bizonytalanság lehet – mondta Dunai Zoltán –, hiszen a járvány éppen Spanyolországban meglehetősen erős, és a szakemberek, a beszállítók nemzetközi utazása nem mindig akadálymentes.

A későbbiekben is hazánkban zajlik majd a forgóvázak összeszerelése
Fotó: Mirkó István

A Stadler három hazai leányvállalata mintegy nyolcszáz munkavállalót foglalkoztat, akiknek túlnyomó része a szolnoki alumínium kocsitest-, illetve a forgóvázüzemekben dolgozik. Ám ha megvalósulnak a cég tervei, akkor tovább növekedhet az eredetileg kétszázra tervezett, de ma már inkább az ezret közelítő létszám. Egyfelől azért, mert a pusztaszabolcsi karbantartó bázis mellett – ahol hatvan FLIRT szerelvény karbantartása zajlik – újabb, nagyobb alapterületű és befogadóképességű karbantartótelep hosszú távú bérlését tervezik. Már ma is bérelnek területet a celldömölki járműjavítóban, itt folyik a régi, piros festésű FLIRT szerelvények korszerűsítése és átszínezése a MÁV-Start kék-sárga dizájnjára. A tervek szerint a Stadler az egész dunántúli telephelyet kibérelné – fejtette ki Dunai Zoltán. Ha az emeletes motorvonatok karbantartását nyílt közbeszerzésen pályáztatná meg a vasúttársaság, a 155 méter hosszú KISS szerelvények szervizelésére ezt a telephelyet venné figyelembe a vállalat pályázatában.

Ugyancsak jelentős fejlesztést vonna maga után, ha a Stadler sikerrel pályázna a MÁV–HÉV közelmúltban kiírt, 52 szerelvény gyártására vonatkozó közbeszerzésén – mutatott rá a vezérigazgató. A Stadler ebben az esetben is magas magyarországi hozzáadott értékű járműveket szállítana, többek közt nemcsak a kocsiszekrények, futóművek és egyéb komponensek készülhetnének Magyarországon, de az összeszerelés körülményeit is megvizsgálná a vállalat. A Stadler részt vesz a MÁV akkumulátoros villany-hibrid motorvonat tenderén is – mondta a vezérigazgató. A technológia a nagyvasúti szegmensben meglehetősen újnak számít, a Stadler azonban rendelkezik ilyen modellel, az észak-németországi Schleswig-Holstein tartomány közlekedési vállalatának megrendelésére 55 FLIRT Akku szerelvény szállítására van megrendelése. Abban az esetben, ha a magyarországi közbeszerzési eljárás során a Stadler Trains győzne, olyan járműveket biztosítana a megrendelőnek, amelyek 52-55 százalékban számítanak hazai terméknek.

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.