Régóta esedékes a Tesla felvétele az 500 legnagyobb, amerikai tőzsdéken forgó céget tömörítő S&P 500 indexbe, hisz már egyenesen a 10 legnagyobb cég között van az elektromos autógyártó. De ennek feltétele volt, hogy a vállalat négy negyedéven át nyereséges legyen. Nos, ez már az előző felülvizsgálatkor is teljesült, azóta az ötödik nyereséges negyedév is megvan, és most végre megszületett a döntés, hogy december 21-én, hétfőn az index tagja lesz a részvény.
Az indextagság általában nem okoz túl nagy változást, de sokszor áremelkedés kíséri az adott részvénynél, miután az indexkövető alapoknak be kell vásárolniuk belőle az indexben betöltött arány szerint. Nos, ez a Tesla esetében nem is kevés: a cég olyan nagyra nőtt, mire bekerült az indexbe, hogy ott komoly arányváltozásokat idéz elő nagy súlya miatt. A hétfői, hivatalos kereskedés utáni piacon a papír ára 13 százalékos emelkedést mutatott, miután a befektetők arra számítanak, hogy az indexkövető alapok vásárlása árfelhajtó hatású lehet a részvénynél, amelynek ára idén már eddig a négyszeresére emelkedett.

MTI/EPA/John G. Mabanglo
Az idei évben amúgy is jelentős arányváltozások voltak az S&P 500 indexben: miután a legnagyobb komponensek, a nagy technológiai cégek szerepeltek legjobban a járvány időszakában, miközben más szektorokat kerültek a befektetők, így a nagy papírok súlya megnőtt, olyannyira, hogy a kicsik gyengélkedése ellenére is folyamatosan újabb és újabb történelmi csúcsra húzzák az indexet.
Ez a folyamat jó eséllyel csak átmeneti, hisz a járvány után vélhetően újra keresettek lesznek a járvány által sújtott szektorok, a mostani kedvencek pedig kevésbé lesznek menekülőpapírok. A nagy cégek koncentrációja itthon jól ismert jelenség: a BUX 89 százalékát jelenleg három részvény adja, közel 95 százalékát pedig négy.
A Teslának mindazonáltal még alá kell támasztania magas árazását: árbevételben és nyereségben le kell hagynia a világ legnagyobb gyártóit, hisz jelenlegi árfolyamán messze a világ legnagyobb értékű autógyártója.