A légi árufuvarozás mindig nagyon népszerű decemberben, hiszen az légitársaságok biztosítják, hogy az ajándékok időben megérkezzenek az ünnepekre. Csakhogy most megjelent a piacon a Covid-vakcina, és a kormányok, nemzetközi szervezetek jelentős mennyiségeket kívánnak célba juttatni – tette közzé az Aero.de. – A légi árufuvarozás legnagyobb problémája a kapacitáshiány, mivel a személyszállítók jelentős része még mindig a földön van, így a belly cargo, azaz a személyszállítók raktere kiesik – figyelmeztetett Alexandre de Juniac, az IATA főigazgatója.

A légitársaságokat tömörítő nemzetközi szövetség adatai szerint
októberben 22,6 százalékkal kevesebb kapacitás állt rendelkezésre a légi árufuvarozásban, mint az előző évben – november óta rendkívüli mértékben nőnek az árak.
– Éppen egy dallasi árufuvarozó cégtől kaptam ajánlatot az USA-ból Sierra Leonéba tartó hűtött szállításra 105 amerikai dollár kilogrammonkénti áron – mondta Paul Molinaro, a WHO logisztikai vezetője a Reuters hírügynökségnek. A normál ár kilogrammonként 4 és 6 amerikai dollár között szokott mozogni. Molinaro figyelmeztetett az oltóanyagok és a fogyasztási cikkek közötti versenyre: az új iPhone és a PlayStation 5 bevezetése miatt növekvő légi fuvardíjak tapasztalhatók. Az oltások beadására szolgáló fecskendőket éppen ezért csak tengeren szállítanák a költségrobbanás miatt. Az IATA januárig nem számít további szabad kapacitásokra. Ekkor kezdődik ugyanis a légi fuvarozás hagyományosan gyenge szezonja – mondta Brian Pearce, az egyesület vezető közgazdásza.
Nemcsak a légitársaságokat, de a reptereket is kihívás elé állítja a nagy év végi forgalom.
Idén novemberben 13 864 tonna légiárut kezelt a Budapest Airport, ami 6,3 százalékkal több, mint a tavaly novemberben kezelt mennyiség, és a valaha volt legerősebb áruforgalmú hónap. Mindeközben a 2020. január–november között fogadott és indított áru mennyisége átlépte a 120 000 tonnát.
Az év vége közeledtével tehát biztonsággal kijelenthető: a magyar főváros repülőterének cargoforgalma, illetve az egy éve átadott BUD Cargo City immunisnak bizonyult a járványra, más repülőterekkel összehasonlítva is kiugróan teljesít. A novemberi csúcsforgalom több piaci tényezőre is visszavezethető, de elsődlegesen az e-kereskedelem felpörgése és az év végi vásárlási hullám áll a növekedés hátterében.
Emellett az új, 32 600 négyzetméteren elterülő BUD Cargo City stratégiai pont a vírus elleni harcban:
az épületben 15–25 °C-os, 2–8 °C-os tárolókat és –15–25 °C-os helyiségeket alakítottak ki, amelyek több tucat raklapnyi árut képesek befogadni.
Itt zajlik az áruk átrakodása, és mivel a vakcinák és gyógyszerek hőmérséklet-érzékeny áruk, különös odafigyelést igényelnek. A repülőtér légiáru-forgalmának lebonyolításához épp ezért rendkívül sok szereplőre és precíz koordinációra van szükség. A Budapest Airport idén januárban helyezte forgalomba a létesítményt, amely a térség légikapujává vált, és ma a koronavírus-járvány elleni küzdelem egyik bástyájaként üzemel.