A továbbtervezhető gyorsforgalmi fejlesztések sorába tartozik az M2 Vác utáni folytatása egészen az országhatárig. A támogatott projektek között szerepel a Békéscsaba gyorsforgalmi bekötését megteremtő M44 Kecskemétig érő szakaszának előkészítése. Az M3 autópályától a román határig vezető M49 autóúttal a harmadik négysávos kapcsolat jön majd létre Erdély irányába. Jelentősen javul a Szombathely és a szomszédos városok (Körmend, Kőszeg) közötti közúti összeköttetések színvonala is. Az M81 az M1 és az M7 között létesít észak-déli irányú gyorsforgalmi folyosót Budapesttől távolabb, Székesfehérvár érintésével.
Több előkészítési projekt alapozza meg főútszakaszok négysávosítását például Debrecen, Jászberény, Kecskemét, Nagykanizsa, Veszprém és Zalaegerszeg térségében. Ajkától Zircig számos településen javítják a helyi életminőséget a belső útszakaszok tehermentesítésével a megtervezendő elkerülő útszakaszok, egyebek mellett Bajánál, Etyeknél, Gyöngyösnél, Győrnél, Hatvannál, Környénél, Siófoknál, Soltvadkertnél. Mohácson és Vácott a Dunán, Szolnokon és Szegeden a Tiszán, Szamossályiban a Szamoson épülhet új híd. Autópályás és főúti csomópontok tervezése is megkezdődik a többi között Balatonfürednél, Gödöllőnél, Kunszentmártonnál és Üllőnél.
A friss kötelezettségvállalás 2021 és 2026 között fedezi a beruházások előkészítésével kapcsolatos költségeket, csak jövőre több mint 26 milliárd forint értékben. A forrásbiztosítással a projektek előrehaladásához szükséges soron következő munkafázis finanszírozása és így végrehajtása vált lehetővé. Az előkészítés esetleges további ütemeihez, később pedig a kivitelezéshez szükséges forrásokat a felmerülés ütemében, újabb kormánydöntésekkel lehet előteremteni – olvasható az Innovációs és Technológiai Minisztérium közleményében.
– A tervezett fejlesztések jelenleg még nehézkesen, időigényesen megközelíthető országrészek biztonságos, gyors és kényelmes elérését teszik majd lehetővé. A színvonalas közúthálózatba bekapcsolódó települések és térségek gazdasága megélénkül, vonzóbbá válnak a munkahelyeket teremtő beruházóknak. A 2016-ban indult Útprogram eddigi teljes keretösszege 3200 milliárd forint volt. A megkezdődő előkészítésekkel további háromezer milliárd forintnyi közútfejlesztés alapjait tesszük le. A tervezett beruházásokban újabb felhatalmazó kormánydöntések után összesen mintegy 1200 kilométer új és fejlesztett közútszakasz, ezen belül mintegy 560 kilométer négysávos út készülhet el. A tervezés elvárt ütemű előrehaladása és a szükséges források rendelkezésre állása esetén egy-két helyszínen akár már jövőre megtörténhetnek az első kapavágások – mondta Mosóczi László, a minisztérium közlekedéspolitikáért felelős államtitkára.