– Az aranyhétvége is erős volt, de hétfőn, kedden igazi rohamot tapasztaltak a legnagyobb üzletekben, főleg a bevásárlóközpontokban és az áruházláncoknál, ahol látványosan meglódult a forgalom, így volt ez a korábbi években is közvetlenül szenteste előtt. A 24-i könnyítés hatása is megfigyelhető: ösztönzi a költekezést, mivel szenteste több idő marad az ünneplésre, többet eszünk, többet ajándékozunk. Tömegesen fogynak az élelmiszerek és napi fogyasztási cikkek, és ugyan még nem lehet összesíteni, de esélyes, hogy az ünnepek előtti kiadások elérhetik a tavalyi szintet – közölte a Magyar Nemzettel Vámos György.
Az Országos Kereskedelmi Szövetség főtitkára összegezte: az idei karácsony előtti bevásárlási szezonban bár visszafogottabb volt az ajándékvásárlás, összességében mégis lendületben volt a kereskedelem, az aranyvasárnapot követően az utolsó héten pedig a tavalyi karácsonyi látogatottságot érzékelik a boltokban.
– Az idősáv felfüggesztése óta kiegyensúlyozottá vált a napi forgalom, és ugyan még mindig 19 órakor zárnak a boltok, nem alakultak ki tumultusok. Az utóbbi, felfokozottabb napokban viszont már jellemző lett a sorállás a csemege- vagy a húspultnál, mivel eleve sokan vannak az élelmiszerboltokban. Erre az utolsó napon is fel kell készülni, egészen 24-én 14 óráig vagy sok helyütt délig várható, hogy zsúfoltak lesznek az élelmiszer-kereskedelmi egységek – jelezte a főtitkár.
Vámos György kitért rá: a második hullámban végig, de az ünnep előtti szezonban különösen jól vizsgáztak a vásárlók, tudatosan, fegyelmezetten alkalmazkodtak a korlátozásokhoz, a szabályok változásaihoz, ami a kereskedelmi cégeknek nagy könnyebbséget jelentett a speciális helyzetben – fogalmazott.

Fotó: Teknős Miklós
Az utolsó pillanatban jellemző bőséges vásárlóerő az online áruházakban is megmutatkozik – rengetegen adtak le rendeléseket aranyvasárnap óta is, a webáruházak ugyanis több esetben úgy hirdették meg utolsó akcióikat, hogy még karácsony előtt megérkezik a kívánt termék.
Ez azonban nem minden esetben van így: olvasóink is tapasztaltak komoly késéseket a házhoz szállításokban, és például több futárcég alkalmazottja már az előző héten is azt jelezte, hogy teljesíthetetlen a körzetenként, teherautónként naponta kiosztott 2-300 csomag kézbesítése. Úgy tűnik tehát, hogy az internetes kereskedelem járvány okozta növekedésének a kiszállítási kapacitás szab határt a milliónyi rendelést jelentő, novemberi black friday akciók után a karácsonyi szezonban.