A New Plastics Economy adatai szerint több mint kétszázezer palack Coca-Cola-termék gördül le percenként a futószalagról globálisan, ezért nem csoda, hogy a világ legnagyobb üdítőital-gyártó cégének műanyagcsomagolóanyag-felhasználása meghaladja évente a hárommillió tonnát. Ennek tükrében aligha meglepő, hogy a Break Free From Plastic mozgalom 2020-ban immár sorozatban harmadszor tette a legnagyobb mértékű műanyagszennyezést okozó vállalatok objektív rangsorának élére a Coca-Colát – írja a Hell Energy blogjában Csereklye Barnabás, a Hell ügyvezetője, rámutatva, hogy a mozgalom egyúttal kiemelte: az elmúlt évben a Coca-Cola nem ért el mérhető előrelépést a környezetkárosítás csökkentésében, hiába hallunk lassan naponta távolba mutató célkitűzéseikről és nehezen megfogható ígéreteikről – írja a Vg.hu.
Kommunikációban zöld a COCA-Cola
Ezzel kapcsolatban Csereklye Barnabás rávilágít: a Coca-Cola zöldre mosott útját számtalan kommunikációs ellentmondás kövezi, amivel a tárgyilagosan kimutatható, sokkoló mértékű műanyagszennyezés tényét igyekeznek elfedni. Példaként emelte ki, hogy miközben a Break Free From Plastic mozgalom a „legnagyobb műanyagszennyező” bizonyítványát állította ki a cégnek, a 2020-as Dow Jones Fenntarthatósági Index ismét a Coca-Cola HBC-t minősítette Európa legfenntarthatóbb italgyártó vállalatának.
A Hell Energy ügyvezetője szerint ez nyilvánvaló paradoxon. Az ellentmondásos kommunikációt, amivel a környezetszennyezését igyekszik leplezni, hazánkban is tetten érhetjük. A Coca-Cola termékei hazánkban 1968 óta vannak jelen, de magyarországi termelésük csak 1996-ban indult el. Megvizsgálva a pénzügyi beszámolójukat jól látható, hogy az éves szinten megtermelt több milliárd forintos adózott eredményt évről évre szinte teljes mértékben kiviszik az országból – világít rá Csereklye Barnabás. Hozzátette: a társaság tehát lassan 25 éve értékesít Magyarországon gyártott termékeket, amelyek csomagolása – jelentős részben a szemétbe kerülve – szennyezi környezetünket, míg a profitot a cég kiviszi az országból. Az ügyvezető szerint egy felelős gyártó a környezeti szerepvállalás részeként a profitot megfelelő beruházásokba fekteti, amely az ő esetükben egy ugyan drágább, de környezetkímélőbb csomagolási formára történő áttérés lenne.