Aranyáron kínálták 2020-ban a balatoni ingatlanokat, és az előrejelzések szerint idén is drágán jutnak majd társasházi lakáshoz vagy apartmanhoz azok, akik a tónál töltenék el az év egy részét, esetleg a Balatont választanák állandó lakhelyül. A pályázati pénzekhez való hozzájutás miatt a lakosságszám növelésére „kényszerülő” tóparti önkormányzatok jó része eleve alacsony ingatlanadóval ösztönzi a nyaraló- és társasház-tulajdonosokat, és azt javasolja: a családból legalább egy személy jelentkezzen be állandó lakosnak az üdülőbe.
A múlt évben bőven akadt olyan vízpartközeli ingatlan, amelynek négyzetméterenkénti ára a 600-700 ezer forintot is meghaladta, de például a siófoki Aranyparton egy harmadik emeleti, 79 négyzetméteres, újszerű lakást 74 millióért kínáltak – vagyis majdnem milliós négyzetméteráron.
Az Otthon Centrum (OC) tapasztalatai szerint az üdülőrégió lakásárait egyrészt az határozza meg, hogy a nyaralóhelynek kinézett település közel van-e fővároshoz, másrészt, hogy az eladásra kínált ingatlan milyen távolságra van a vízparttól.

Fotó: MTI/H. Szabó Sándor
Tartósan Siófok és környéke a legdrágább: ott a lakóingatlanok négyzetméterenkénti ára átlagosan 580 ezer forint, a déli parton Siófoktól távolodva a 300-400 ezer forint fajlagos ár volt a jellemző. A nagy számban épülő új lakásokat az északi parti Alsóörsön kínálták a legdrágábban, ahol négyzetméterenként átlagosan 886 ezer forintra rúgott az árszint – ez 2015-höz viszonyítva 190 százalékos emelkedést jelent. Ugyanebben az időszakban Tihanyban 127 százalékos volt az új lakások árának emelkedése. Az OC összegzése szerint az új építésű tóparti lakóingatlanok ára négyzetméterenként 500 ezer és egymillió forint között változik. Idén is a fővároshoz legközelebb eső üdülőhelyeken lesznek drágábbak, de a nyugati medence kisebb településein, vagy például az északi parti Gyenesdiáson is jól meg kell fizetni egy korszerű lakóingatlant. Szakemberek szerint a M7-es és a 71-es út új csomópontja megrövidíti majd a tó északi oldala felé a Budapest irányából autózók idejét, és az észak-balatoni vasút nagy tempóban folyó villamosítása is azt ígéri, gyorsabban és kényelmesebben utazhatunk majd a legkedveltebb nyaralóhelyeket felfűző vonalkaszakaszon, azaz Székesfehérvár és Balatonfüred között.