Kihagynák a márkarekeskedőket az értékesítési láncból

A nehéz helyzetben lévő autógyártók igyekeznek magukhoz vonni a kiskereskedők árrésének egy részét. Ehhez az újfajta online érkésítési eszközöket vetnék be. Gablini Gábor, a GÉMOSZ elnöke lapunknak azt mondta, hogy a gyártóknak továbbra is nagy szükségük van a jól képzett kereskedőkre, ezért nem számít jelentős átrendeződésre.

2021. 04. 22. 6:44
Workers assemble BMW i3 electric cars at the production line of the BMW factory in Leipzig
Elektromos I3 modell készül a BMW németországi üzemében Fotó: Fabrizio Bensch Forrás: Reuters
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Az elektromos meghajtásra való átállás nyomás alá helyezi a hagyományos autóipar szereplőit. Jelentős pénzeket kell mozgósítaniuk a fejlesztésekre olyan területen, ahol nem mozognak otthonosan, olyan versenytársakkal szemben, amelyek korlátlan erőforrásokkal és tapasztalattal rendelkeznek. A Tesla sikere nemcsak pénzügyi vagy technológiai kihívás számukra, de a cég az értékesítésben is olyan innovációval állt elő, ami teljesen szokatlan a hagyományos autós ökoszisztémában.

A gyártó maga tartja kézben a megrendeléseket, intézi a kiszállítást és a jármű átadását, a garanciális szolgáltatások és javítások jelentős részét pedig “on air”, távolból végzett szoftver-frissítésekkel intézik.

Így nemcsak a jármű gyártásának, de a vevőkhöz juttatásának a haszna is a vállalkozásnál marad.

Elektromos I3 modell készül a BMW németországi üzemében. Egyelőre még nem lehet futárral házhoz rendelmi
Fotó: Reuters

Ezzel szemben a hagyományos autógyártók megosztoznak a márkakereskedői hálózattal a jármű gyártásakor keletkező hasznon. Szorult helyzetében több autógyártó is elhatározta, hogy átalakítja a díler-hálózat üzleti struktúráját. A vevők online tájékozódnak, rendelnek, a kereskedők közreműködnek az első üzembe helyezésben és az átadásban. Az elektromos autók esetében sokkal kisebb a szerepe a karbantartásnak, mint a belsőégésűek esetén.

Mindezek oda vezetnek, hogy a márkakereskedők szerepe, jövedelmezősége csökken. Az elégedetlenségnek számos márka esetében hangot is adtak.

Legutóbb a Daimler újonnan kinevezett, az USA piacért felelős vezetőjének kellett nyugtatgatni a kedélyeket. Az Autonews.com tudósítása szerint Dimitris Psillakis ügyvezető egyértelművé tette, hogy a Mercedes 383 amerikai kereskedője számára az átalakulás évei következnek. Annak ellenére, mondta a szakember, hogy sokan aggódnak villamos berendezések alacsony karbantartási igénye miatt, amelyek befolyásolják a szervizek bevételeit, a Mercedes-Benz belépése az EV üzletbe nem befolyásolja a kiskereskedelmi árrést.

Az árrés a teljesítményhez kapcsolódik, amelyeket nyilván az elektromos termékhez igazítanak – mondta Psillakis. De ez nem befolyásolhatja a kereskedő jövedelmezőségét.

A gyártók és a márkakereskedői hálózatok közötti feszültség jelen van az ágazatban, azonban rövid távon ennek nem lesz érdemi hatása az üzletre – mondta lapunk kérdésére Gablini Gábor, a GÉMOSZ elnöke. A gyártók szeretnék kevesebb pénzből megoldani a kiskereskedelmi folyamatokat, azonban ez nem lesz könnyű. Éppen a technológiai átalakulás dolgozik ez ellen:

a ma kínált autók nem egyszerűbbek, hanem bonyolultabbak a korábbiaknál, és a kereskedők jelenlétére még nagyobb szükség lesz, mint azelőtt.

Kérdésünkre, hogy az elektromos autók árusítása együtt jár-e a márkakereskedők jelentőségének a visszaszorulásával, az elnök szintén úgy fogalmazott, ennek az ellenkezője az igaz. Ma villanyautót nagyon is tudatos és általában technológia-rajongó magánszemélyek vesznek, akik pénzügyi téren is jól képzettek. Ezeket az embereket magas szinten kell kiszolgálni, erre nem képes az átlagos autókereskedő sem, nemhogy online ügyintézőkre lehetne bízni – mondta Gablini Gábor.

Lassan magához tér a használtautók piaca

A DataHouse frissen közzétett előzetes adatai szerint a hazai használtautó-piacon mintegy 58 500 személygépkocsi cserélt gazdát márciusban. Ez az érték hat százalékkal marad el a februári 62 200-as volumentől. Bár az első negyedév forgalma 4,2 százalékkal marad el a tavaly ilyenkor mért szinttől, a JóAutók.hu várakozása szerint az idei év végére a 2019-ben elért csúcs, 808 ezer adásvétel közelébe térhet vissza a használtautó-piac forgalma.

 

 

 

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.