Nyártól a piacfelügyeleti hatóságok többletjogosítványokat kapnak főként az online visszaélések megakadályozására. Jövő tavasszal pedig hatályba lépnek a kettős minőséggel szembeni fellépést megalapozó rendelkezések.
„A kereskedők, forgalmazók gyakran nem nyerészkedési szándékból, hanem információhiány, a szabályok hézagos ismerete miatt mulasztanak. A vásárlók jogait erősítő szabályváltozások gyakorlati hasznosulásához ezért is elengedhetetlen a vállalkozók folyamatos tájékoztatása” – szögezte le közleményében az Innovációs és Technológiai Minisztérium (ITM).
Ezért a Digitális fogyasztóvédelem – a fogyasztóvédelmi feladatok elektronizálása című projekt keretében online előadásokat tesz elérhetővé a tárca a hazai cégeknek, amelyek a közelmúlt és a közeljövő kiemelt jelentőségű fogyasztóvédelmi szabálymódosításairól tájékozódhatnak. A legtöbb vásárlói panaszt kiváltó jótálláshoz, szavatossághoz kapcsolódó előírásokat több mint másfél évtized után újította meg átfogóan az ITM.
A május végéig tartó kampány célja a fogyasztói tudatosság növelése mellett a vállalkozások jogkövető magatartásra ösztönzése, a program 1,7 milliárd forint vissza nem térítendő támogatással jön létre. Az esemény élő közvetítésben 2021. április 27-én követhető nyomon, regisztrálni április 26-án 18 óráig lehet a www.fogyasztovedelem2021.hu oldalon. A rögzített anyag napokon belül szabadon hozzáférhető lesz a Fogyasztóvédelem YouTube-csatornáján.

A keddi workshop előadói a fogyasztóvédelmi intézményrendszert irányító ITM, a hatósági feladatokat ellátó kormányhivatalok és az ingyenes vitarendezésben közreműködő békéltető testületek képviselői lesznek. A már regisztrált résztvevők között jelen vannak a hagyományos és elektronikus kereskedelem legnagyobb forgalmat bonyolító szereplői, például az Aldi, az IKEA és az e-Digital. Az eseményt figyelemmel kísérik az Országos Kereskedelmi Szövetség és a Fogyasztóvédelmi Referens Egyesület is.
A gazdagon illusztrált összefoglalók a legnagyobb hazai hírportál önálló, tematikus aloldalán mutatják be tételesen a jótállás-szavatosság új szabályait. A program részeként készülő tematikus podcast-sorozatban Ugron Zsolna beszélget majd a terület időszerű kérdéseiről Keszthelyi Nikolettával, az ITM fogyasztóvédelemért felelős helyettes államtitkárával.
Az internetes és csomagküldő értékesítés éves teljesítménye 2020-ban múlta felül először az ezermilliárd forintot, részaránya a teljes forgalom 8,6 százalékát tette ki tavaly Magyarországon. Az élelmiszereket, drogériai és háztartási termékeket magába foglaló online FMCG-szektor hazai forgalma éves szinten 65 százalék feletti mértékben bővült.