Hat akkumulátorgyárat épít Európában a Volkswagen

Új dimenzióba helyezi az elektromos autózás lehetőségeit, ha megkezdik a gyártását az új generációs, úgynevezett szilárdtest-akkumulátoroknak. A VW egy kaliforniai startup fejlesztőivel már teszteli az új csodafegyvert, és a németországi gyár helyszínét is kiválasztották. 

2021. 05. 17. 6:35
Amikor még Martin Winterkorn ült a kormánykeréknél. A VW egykori vezére ma bukott ember
Amikor még Martin Winterkorn ült a kormánykeréknél. A VW egykori vezére ma bukott ember Fotó: Reuters
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A Volkswagen-csoport egy új generációs akkumulátorgyár építését fontolgatja Salzgitterben amerikai akkumulátorfejlesztő partnerével, a Quantumscape startuppal közösen – olvasható az AutomobilWoche.de hírportálon.

A cél az úgynevezett szilárdtest-akkumulátorok gyártása, amely az elektromos autók számára jelenleg elterjedt lítium-ion akkumulátorokat válthatja le.

Kezdetben a gyártás tesztüzemben zajlik majd, hogy kipróbálják, alkalmas-e a technológia évente egy gigawattóra (GWh) kapacitást elérni. A Quantumscape és a Volkswagen ezután további 20 gigawattórával akarja bővíteni a kapacitást – áll a Quantumscape San Joséban (Kalifornia) kelt nyilatkozatában, amelyet a Volkswagen Group of America leányvállalattal közösen bocsátottak ki. A gyártás helyszínről ez év végéig kell dönteni.

A Volkswagen szóvivője azt közölte, hogy még mindig nincs végleges döntés a salzgitteri szilárdtestcella-kísérleti üzem létesítéséről. Ezt a lépést legkésőbb a negyedik negyedévben kell megtenniük. – Nehézséget jelent azonban, hogy ezt a jövőbe mutató technológiát csak állami támogatással lehet Németországban alkalmazni, mivel ilyen finanszírozás nélkül a Salzgitternek kevés esélye van az európai és a nemzetközi versenyben – mondta a szóvivő.

A Volkswagen eddig már körülbelül háromszázmillió eurót fektetett be a Quantumscape-be. A startup jelenleg a tesztelés korai fázisában tart a szilárdtestcellák járművekben történő alkalmazásában.

A szilárdtest-akkumulátoroknak a jövőben nagyobb energiasűrűséget kell elérniük, és ezáltal lehetővé kell tenniük az elektromos autók nagyobb hatótávolságát, és a töltést is jelentősen fel kell gyorsítani. Szakértők úgy vélik, hogy a technológiának jó esélyei vannak, de néhány év fejlesztésre még szükség lehet.

Amikor még Martin Winterkorn ült a kormánykeréknél. A VW egykori vezére helyett ma a fiatal Winterkornon van a világ szeme
Fotó: Reuters

A történtek érdekessége, hogy a németek titkos csodafegyverét, amellyel a Tesla és a kínai elektromosautó-gyártók versenyelőnyét kívánja ellensúlyozni a VW, egy különleges tehetségű kutató, bizonyos Martin Winterkorn tevékenységétől várják. A név nem véletlenül ismerős:

az ifjú kutató édesapja, idősebb Martin Winterkorn volt a VW első számú vezetője 2015-ben, a dízelbotrány kirobbanása idején. A nagy tekintélyű menedzsernek hamarosan a vádlottak padján kell számot adnia arról, milyen felelősség terheli az ügyben.

Egyesek szerint ezzel szemben az ifjú Winterkorn a jövő autóiparát alakíthatja – olvasható a Businessinsider.de oldalán. Winterkorn junior az amerikai Quantumscape vállalat egyik elit kutatója, a cégről tudni kell, hogy a cég egyharmada a VW tulajdonában van.

A startup korábban bemutatta az új szilárdtest-akkumulátor prototípusának a belső vizsgálati adatait, amely szerint 15 perc alatt feltölthető a kapacitás nyolcvan százalékára. Emellett alacsony hőmérsékleten is teljesítményvesztés nélkül működik, de ellenáll a rendkívüli hőségnek is.

Az új technológia rendkívül ígéretes, de még nem szériaérett. Herbert Diess, a Volkswagen főnöke azonban minden eshetőségre felkészülve bejelentette, hogy

a VW 2030-ig hat akkumulátorcella-gyár hálózatát akarja felépíteni Európa-szerte, elsősorban a 2025 és 2030 közötti keresleti boom kielégítésére.

Ezek közül eddig kettőt jelentettek be: az észak-svédországi Skellefteåban a nagy teljesítményű cellák üzemét építik a svéd Northvolt startup vállalkozással közösen, és egy hagyományos akkumulátorgyárat Salzgitterben a csoport tömegmodelljeihez. Mindkét üzemet évi 40 gigawattóra kapacitással tervezik. Ha létrejön a szilárdtestakkumulátor-gyártó üzem a Quantumscape-szel együttműködve, akkor a salzgitteri telephelyen végül összesen körülbelül 60 gigawattóra kapacitású akkumulátort gyárthat majd a VW.

 

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.