Megkezdik a budakeszi buszsávok tervezését + videó

Megvan a nyílt európai közbeszerzés nyertese, elkezdődhet a budakeszi szakaszos buszsávok tervezése. A fejlesztésről szóló tervezői szerződést 586 millió forinttal támogatja a kormány. A Budakeszi és Budapest közötti szakasz Magyarország legforgalmasabb és legsűrűbben járó Volánbusz-viszonylata, a BKK-járatokkal együtt reggelente csúcsidőben óránként több mint negyven busz jár ezen a vonalon.

Pintér
Forrás: MTI2021. 06. 08. 18:33
Fotó: MTI/Illyés Tibor
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Döntés született arról, hogy megkezdődik a szakaszos budakeszi buszsáv kialakítása, valamint három P+R parkolót is kialakítanak Budakeszin. A buszsávok fejlesztéséről szóló tervezői szerződést 586 millió forinttal támogatja a kormány – jelentette be Menczer Tamás, a Külgazdasági és Külügyminisztérium tájékoztatásért és Magyarország nemzetközi megjelenítéséért felelős államtitkára a Budakeszin tartott sajtótájékoztatón. Mint mondta,

Budakesziről Budapestre csúcsidőben ötven, egyébként harminc perc alatt lehet busszal eljutni – a cél az, hogy a szakaszos buszsávok kialakításával csúcsidőben is harminc perc legyen a menetidő.

Az államtitkár szerint Budakeszi remek hely, ő maga is a településen él, de a környező települések, Telki, Páty és Budajenő térségébe is egyre többen költöznek, amivel párhuzamosan megnőtt a forgalom és az autósok száma.

Menczer Tamás hozzátette, a település határát átlépők hatvan százaléka jelenleg is a buszközlekedést választja, ami csúcsidőben kétezer embert jelent óránként. A fejlesztéssel kapcsolatban kiemelte: jobb lesz a busszal közlekedőknek, az autósoknak pedig választási lehetőséget nyújt, de ha valaki úgy dönt, hogy mégis az autójában marad, akkor is gyorsabban tud majd közlekedni.

Új autópálya-felhajtó pátynál

Fürjes Balázs, a Miniszterelnökség Budapest és a fővárosi agglomeráció fejlesztéséért felelős államtitkára közölte:

a kivitelezés 2023-ban kezdődhet, amelynek során olyan okoslámpákat is telepítenek majd, amelyek automatikusan zöldre váltanak, ha busz közeleg.

Az államtitkár az okoslámpák, a szakaszos buszsávok és a rövidebb menetidő mellett a fejlesztés negyedik elemének nevezte, hogy jelenleg Pátynál nem lehet felhajtani az M1-es autópályára, de a Sasfészek-tó pihenőnél megépítik a felhajtót, így a sztrádán is elérhető lesz a főváros a Zsámbéki-medencéből. – Budapesten és környékén négymillióan élnek, az agglomerációból a városközpontba egymillióan érkeznek autóval, ezen a nyomáson enyhíteni kell – fogalmazott Fürjes Balázs. Hozzátette: Budapesten a közlekedésben új egyensúlyra kell törekedni. A kormánynak három válasza van erre: a tömegközlekedés folyamatos fejlesztése, amit 2010-ben Tarlós István volt főpolgármester és Vitézy Dávid, a Budapesti Közlekedési Központ volt vezérigazgatója megkezdett, a Budapesten hiányzó peremhidak – a Galvani és az Aquincumi híd – megépítése, valamint a külső csomópontokban P+R parkolók létesítése.

Az államtitkár külön említette, hogy a II. és XII. kerületben Budai kérdések címmel kérdőívet juttatnak el a háztartásokba, amelyben egyebek között arról várják a helyiek véleményét, mi a véleményük arról, hogy az autósok menekülő útként használják a csöndes budai utcákat.

Pokorni Zoltán, a XII. kerület polgármestere (b), Győri Ottília, Budakeszi polgármestere, Menczer Tamás államtitkár, Fürjes Balázs államtitkár és Vitézy Dávid, a Budapest Fejlesztési Központ vezérigazgatója
Fotó: MTI/Illyés Tibor

Győri Ottília (Fidesz–KDNP), Budakeszi polgármestere közölte: a Zsámbéki-medence Budapestre dolgozni járó lakói egy évben húsznapnyi időt töltenek utazással. Felidézte: a nehézkes közlekedés miatt már 2019-ben egyeztetésre hívta őt Pokorni Zoltán, a XII. kerület polgármestere (Fidesz–KDNP), hogy segítsenek ezen a nehéz problémán. A munkának a Budapest Fejlesztési Központ (BFK) adott lendületet, a közös munka eredményeként pedig elkészült a fejlesztésről szóló előterjesztés, amelyet 2020 novemberében fogadott el a kormány. Hangsúlyozta:

nemcsak a Budakeszin élőket, hanem a régióban élőket is érinti ez a probléma,

amit csak összefogással lehet megoldani.

Elkerülni a „Bermuda-háromszöget”

Pokorni Zoltán (Fidesz–KDNP) XII. kerületi polgármester hozzátette: napi 10-11 ezer autó érkezik a fővárosba a Budakeszi úton és tér vissza délután. Az autósok gyakran a hegyvidék mellékutcáin próbálják kikerülni a Széll Kálmán tér–BAH-csomópont „Bermuda-háromszöget” – fogalmazott a polgármester, aki szerint ez teszi tönkre és élhetetlenné kerületében a kis utcákat. – A kalandos kedvű autósok rajtunk keresztül keresik a menekülő útvonalat – mondta, hozzátéve, nem az a cél, hogy az autósok könnyebben jussanak be a városba, hanem az, hogy P+R parkolókba tegyék le az autójukat és közösségi közlekedéssel közlekedjenek. Hozzátette: az ötlet már évekkel ezelőtt megfogalmazódott, de most érték el azt a kritikus tömeget, hogy az ötlet meg is valósul.

Vitézy Dávid, a BFK vezérigazgatója rámutatott:

a Budakeszi és Budapest közötti szakasz Magyarország legforgalmasabb és legsűrűbben járó Volánbusz-viszonylata,

reggelente csúcsidőben óránként több mint negyven busz jár ezen a vonalon, és átlagos reggelen mintegy negyvenezer perc veszik el az emberek életéből azzal, hogy ezek a buszok a dugóban állnak. Hozzátette: a járvány harmadik hullámának lecsengésével visszaálltak az utazási szokások, az emberek hatvan százaléka választja a tömegközlekedést.

Megkérdezik a helyben élőket

A fejlesztés tervezésére a BFK nyílt európai uniós közbeszerzést írt ki, amelyet egy 73 éve működő, számos közlekedési infrastruktúrát tervező cég, az UVATERV Zrt. nyert el – jelentette be a vezérigazgató. A cég nettó 419 millió forintos tervezési keretből valósítja meg a munkát, a fennmaradó támogatást egyéb műszaki feladatokra fordítják, amire példaként említette, hogy a Budakeszi úton, a Pilisi Parkerdőn keresztül a csapadékelvezető árok megszüntetésével tudják bővíteni az utat, tehát egy átfogó közműtervezésre is szükség lesz. A projektről a helyben élőket is meg szeretnék kérdezni, amire létrehozták a Budakeszibuszsáv.hu oldalt.

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.