Mégsem mérsékli a villamos hajtás az autók szénlábnyomát?

Az elektromos hajtásra való átállás értelmét vonta kétségbe az a tanulmány, amelyet százhetvenegy, nemzetközileg jegyzett tudós, szakértő alkotott, és amelyet a napokban eljuttattak az Európai Bizottságnak. A tanulmány szerint önámítás, hogy a villanyautókkal megmentjük a Földet vagy lassítjuk a globális felmelegedést. A cikk megjelenése heves tiltakozást váltott ki más tudósok körében.

2021. 06. 26. 8:45
null
Tudatosabban is lehet tölteni az e-autókat Fotó: Havran Zoltán
Vélemény hírlevélJobban mondva- heti vélemény hírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz füzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Európának rekordidő alatt el kell búcsúznia a belső égésű motoroktól, hogy csökkentse szén-dioxid-kibocsátását. Csakhogy az akkumulátoros e-autók szénlábnyoma korántsem olyan kedvező, mint ahogy azt az Európai Bizottság feltételezi, állítják most szakértők, mert az emissziót Brüsszelben helytelenül számolják – tette közzé a német Focus Online. A fő probléma az, hogy

valójában nem létezik száz százalékban zöld áram, hiába hirdeti ezt sok villamosenergia-szolgáltató és elektromos autó gyártója.

Ezért tévednek azok, akik elektromos autót vezetnek, és ezt azzal a meggyőződéssel teszik, hogy lokálisan nem juttatnak szennyező anyagokat vagy szén-dioxidot a levegőbe. Ebben megerősíti őket számos tanulmány – amelyet például a Szövetségi Környezetvédelmi Ügynökség (UBA), a Közlekedési és Környezetvédelmi Szervezet (T&E), az Agora Energiewende vagy akár a Volkswagen jegyez –, amelyek mind azt bizonygatják, hogy még a legmodernebb dízel- és benzinüzemű járművek szén-dioxid-lábnyoma is nagyobb, mint egy elektromos akkumulátoros járműé.

Kedvezőbbnek tüntetik fel az elektromos járművek környezetterhelését, mint a valóság – állítja 171 tudós
Fotó: Havran Zoltán

Az olyan szervezetek, mint a T&E és a Volkswagen, nagy hatással bírnak Brüsszelben, és a politikusok gyakran használják az érveiket.

A klímavédő elektromos autó feltételezése és az EU kibocsátásszámítása végső soron egy hibán alapul – állítják a műszaki egyetemek tudósai és kutatói. A Focus Online birtokába került levélben azt írták az Európai Bizottságnak, hogy számításaik szerint

az uniós közúti közlekedés szén-dioxid-kibocsátása 2030-ban kétszer akkora lesz, mint azt Brüsszel korábban jelezte.

A szervezet összesen 171 tudóst, mérnököt és szakértőt tudhat soraiban, akik tagjai az IASTEC-nek (Fenntartható Hajtáslánc- és járműtechnikai Kutatások Nemzetközi Szövetsége).

A Focusban megjelent cikk heves reakciókat váltott ki. Christian Rehtanz, a TU Dortmund professzora szerint a levél rendkívül kínos. – Ez valójában egy tudományosnak álcázott lobbista levél, amely

kétségbeesetten próbálja megmenteni a belső égésű motorokat

– közölte a tudós. De rajta kívül más szakértők is bírálták a 171 tudós által jegyzett tanulmányt, és hozzá nem értéssel, illetve a közismert adatok és módszerek figyelmen kívül hagyásával vádolták őket.

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.