Európának rekordidő alatt el kell búcsúznia a belső égésű motoroktól, hogy csökkentse szén-dioxid-kibocsátását. Csakhogy az akkumulátoros e-autók szénlábnyoma korántsem olyan kedvező, mint ahogy azt az Európai Bizottság feltételezi, állítják most szakértők, mert az emissziót Brüsszelben helytelenül számolják – tette közzé a német Focus Online. A fő probléma az, hogy
valójában nem létezik száz százalékban zöld áram, hiába hirdeti ezt sok villamosenergia-szolgáltató és elektromos autó gyártója.
Ezért tévednek azok, akik elektromos autót vezetnek, és ezt azzal a meggyőződéssel teszik, hogy lokálisan nem juttatnak szennyező anyagokat vagy szén-dioxidot a levegőbe. Ebben megerősíti őket számos tanulmány – amelyet például a Szövetségi Környezetvédelmi Ügynökség (UBA), a Közlekedési és Környezetvédelmi Szervezet (T&E), az Agora Energiewende vagy akár a Volkswagen jegyez –, amelyek mind azt bizonygatják, hogy még a legmodernebb dízel- és benzinüzemű járművek szén-dioxid-lábnyoma is nagyobb, mint egy elektromos akkumulátoros járműé.

Fotó: Havran Zoltán
Az olyan szervezetek, mint a T&E és a Volkswagen, nagy hatással bírnak Brüsszelben, és a politikusok gyakran használják az érveiket.
A klímavédő elektromos autó feltételezése és az EU kibocsátásszámítása végső soron egy hibán alapul – állítják a műszaki egyetemek tudósai és kutatói. A Focus Online birtokába került levélben azt írták az Európai Bizottságnak, hogy számításaik szerint
az uniós közúti közlekedés szén-dioxid-kibocsátása 2030-ban kétszer akkora lesz, mint azt Brüsszel korábban jelezte.
A szervezet összesen 171 tudóst, mérnököt és szakértőt tudhat soraiban, akik tagjai az IASTEC-nek (Fenntartható Hajtáslánc- és járműtechnikai Kutatások Nemzetközi Szövetsége).
A Focusban megjelent cikk heves reakciókat váltott ki. Christian Rehtanz, a TU Dortmund professzora szerint a levél rendkívül kínos. – Ez valójában egy tudományosnak álcázott lobbista levél, amely
kétségbeesetten próbálja megmenteni a belső égésű motorokat
– közölte a tudós. De rajta kívül más szakértők is bírálták a 171 tudós által jegyzett tanulmányt, és hozzá nem értéssel, illetve a közismert adatok és módszerek figyelmen kívül hagyásával vádolták őket.