A Covid-járvány miatt megroppant ágazat veszteségeit leginkább elszenvedő szállodaipar és a pandémiával százmilliós piacoktól búcsúzó rendezvényszervező szektor prominens képviselői nyitottá váltak az „új turizmus” jelenségeire. Az elkerülhetetlen iparági fordulatban már a lehetőséget, nem a drámai összeomlást látták, és így ablak nyílt egy jövőszerű, ám már rég a mindennapjainkban működő világra.

Fotó: Pixabay
Ezt követően vegyítették a harmadik járványhullám után minőségi szemléletre váltó magyarországi turizmus külföldön is hallható elképzeléseit a digitalizáció több mint húsz országban megfigyelt tapasztalataival, hogy
fenntartható jövőképet nyerjenek a talpon maradt vállalkozásoknak.
Az elkötelezett, rutinos szakmai innovátorok arra jutottak, hogy vállalják a nem csekély horderejű missziós küldetést.
Nyitottan, célirányosan
Ez azt jelenti, hogy az ország egyes vendégfogadó területeinek összefogásával a reprezentatív szervezetek tagságukkal
átvezetik a hazai piacot a korlátozásokkal, maradandó iparági veszteségekkel és tanulságokkal teli járványos időszakból a poszt-Covid turizmus világába,
ahol a fizikai téren túl már a digitalizált felületeken tör előre az utazások globális élménykínálata.
Történelmi jelentőségű, hogy hónapok kitartó és kreatív munkájának eredményeként a nyár elejére megalakult a teljes magyarországi idegenforgalmat képviselő
szakmai szervezetek vezetőinek elnökségével bejegyzett Digitális Turizmus Szövetség (DTSZ).
Az országosan több tízezer vállalkozást képviselő, tevékenységében határokon átívelő ernyőszervezet elnökségében az utazási irodák, a szállodák és a vendéglátóhelyek szakmai vezetői, továbbá az országos és a fővárosi iparkamara, valamint a digitalizáció és a fenntartható élménypiacok tanácsadói foglaltak helyet.

Fotó: Bach Máté
Szakértelmével a Neumann Társaság elnöke, Beck György támogatja az elnökséget. Az ismert turisztikai szakemberek elsőként a Magyar Nemzetben mutatják be a jövőbe mutató, példátlan szakmai összefogásra alapozó új missziót, amelyet a Digitális Turizmus Szövetség képvisel.
Hátrányból versenyelőny
– A turizmus jelentősége megkérdőjelezhetetlen, mivel több mint tíz százalékát adja a globális GDP-nek, és nagyságrendileg 292 millió munkahelyet teremt a világpiacon. Mára drasztikusan felgyorsult a technológiai fejlődés, sok esetben
az eddig humán erőforrást igénylő folyamatokat a mesterséges intelligencia és a robotikaalapú technológiák váltják.
A megváltozott utazási szokások, a foglalási és logisztikai rendszerek automatizálása, a Big Data és IoT (Internet of Things) alapú adatgyűjtés, az érintésmentes pénzügyi megoldások elterjedése, a diszkont-légitársaságok és a fenntartható modellek térnyerése tartoznak többek között azon indikátorok közé, amelyek idehaza alapvető inspirációt adtak a turizmus felső vezetőinek – foglalta össze a nemzetközi tapasztalatai alapján itthon több állami és versenypiaci stratégiai tanulmányt jegyző Rasztovits Dávid, akit a Digitális Turizmus Zrt. vezérigazgatójaként az új csúcsszervezet elnökének választott meg a hibrid szervezet elnöksége.