A KPMG szakértői szerint a pandémia utáni helyzetre reagálva mintegy tízszázalékos költséglefaragást célszerű a bankszektorban megvalósítani, ami persze nem egyszerű, mivel a klasszikus pénzintézeti kultúra korlátozó tényezőként tekint a költségcsökkentésre. A költségek lefaragásának akkor van értelme, ha az a fejlődést szolgálja,
tartalékot képezve technológiai, üzletpolitikai, vagy más célú jövőbeni fejlesztésekhez.
– A költségcsökkentés nem az elérendő cél, hanem a stratégiai küldetés fontos eszköze – vélekedik Mántó Róbert igazgató a KPMG Magyarország részéről.
Vannak olyan kiadások, melyek vállalása nem képezheti vita tárgyát: ilyenek
a törvényi megfelelés, a társadalmi felelősség, vagy éppen az innovációs verseny szülte új beruházások.
Ezekre is szükséges fedezetet teremteni, illetve fontos, hogy nem eshetnek áldozatul a megfelelő megtérülést biztosító üzletágak és szolgáltatások, a hangsúly az ügyfélcentrikusságon kell legyen. – A pandémiából hajlamosak vagyunk azt a következtetést levonni, hogy azonos arányban terelhetők az ügyfelek digitális platformokra, mint amilyen arányban a bankfióki folyamatok virtualizálhatók. Azonban ez egy tanulási folyamat, ahol fontos, hogy milyen mértékben tudnak lépést tartani velünk az ügyfelek, hiszen mindig lesznek olyanok közöttük, akik a személyes kiszolgálást igénylik – figyelmeztet a KPMG transzformációkért felelős vezetője.
A KPMG tapasztalata alapján a siker kulcsa egy jól definiált stratégia részletekbe menő megtervezésében rejlik. A hangsúly pedig valóban a részletekre helyeződik: a célokat több szinten, a különböző osztályok mentén bontják le mérhető részfolyamatokra, a kivitelezés viszont összehangolt együttműködést kíván a különböző vezetők között. Az ajánlás szerint a siker másik alapvető tényezője az egyszerűségben rejlik. A felmérés szerint azok a bankok kerültek ki sikeresen a költségcsökkentés útvesztőjéből, akik eddig is egyszerű modellekkel dolgoztak. A harmadik lényeges szempont a mérnöki pontosságú tervezés.
Egy terv csak akkor jó terv, ha transzparens, ha a felelősök elszámoltathatóak, a vezetők könnyen kézben tudják tartani az irányítást.