Egyre gyakrabban kerül szóba mostanában az M8-as főút kétszer egy sávos szakasza Herend és Devecser között. Az elmúlt napokban több fedélzeti videó is nagy nyilvánosságot kapott, közülük különösen az váltott ki indulatokat, amelyen egy Audi vezetője
a kétszeres záróvonal ellenére folyamatosan előzgetett, majd amikor már nem tudta máshogy megoldani, a szembejövőket balról, a leállósávban kerülte ki.
A felvételt a rendőrség is látta, intézkedett is a szabályszegő autóssal szemben. Az ismert videómegosztón elérhető poszthoz aztán sokan kommenteltek; a hozzászólások visszatérő eleme, hogy az említett útszakasz egyébként is veszélyes, gyakoriak a hasonló atrocitások, sokan halálútnak nevezték a 8-ast.
Az, hogy melyik útszakasz számít különösen balesetveszélyesnek, évről évre változik, köszönhetően a kormány lendületes gyorsforgalmi út fejlesztési programjának. Egy 2019-es statisztika szerint hazánkban a legtöbb halálos baleset a 4-es út Budapest–Szolnok–Debrecen szakaszán történt.
Ez volt tehát akkoriban az első számú halálút, azonban azóta elkészült a főváros és Abony – Szolnok elővárosa között a gyorsforgalmi, és készülnek a továbbiak is
a Tiszát keresztezve Fegyvernekig, majd Püspökladányon át a meglévő Berettyóújfalu–országhatár útvonalig. Hasonlóképpen került le a halálutak listájáról az M15-ös, amely Mosonmagyaróvártól Rajkáig, az M70-es, amely Letenye és Tornyiszentmiklós között húzódik. Sok volt a baleset a 2/A úton is, amíg ki nem épült az M2-es az M0-tól Vácig.

Fotó: MTI/Bodnár Boglárka
Bizonyára megszűnnek a veszélyes közlekedési helyzetek, ha kiépül a kétszer két sávos gyorsforgalmi a 8-as főút újabb szakaszán. A közbeszerzési értesítőben megjelent pályázati felhívás szerint a nyertesnek
a 8-as főút Herend és Devecser közötti egybefüggő, hozzávetőlegesen 27,5 kilométer hosszú szakaszának 2×2 sávos főúttá fejlesztésének a tervezése lesz a feladata a szükséges különszintű csomópontokkal, pihenőkkel.
Az új nyomvonalon haladó, 2×2 forgalmi sávos szakasz 12 kilométer hosszú, a fennmaradó részeken az eredeti nyomvonal 15,5 kilométerét bővítik és 11,5 tonna teherbírásúra erősítik a burkolatot. A szakasz legnagyobb műtárgyként tartalmazza a 91 méteres városlődi völgyhíd áttervezését is.
A balesetveszélyes szakaszok jellemző sajátossága, hogy egy másfajta közlekedési rend közvetlen szomszédságában találhatók.
Az M15-ös és az M70-es híres volt arról, hogy a kamionsofőrök sok száz kilométernyi autópályázás után nem is érzékelték, hogy éppen kétirányú forgalomban haladnak.
Az M8-as Székesfehérvár és Herend között 2×2 sávos, Herendtől az országhatár felé válik kétszer egy sávossá. A tranzitforgalomban közlekedőktől ez bizonyára komoly odafigyelést igényel.
A Herendtől Devecserig húzódó szakasz beköti majd Ajkát, Tapolcát, Sümeget és a somlói borvidéket, valamint a Káli-medencét is a gyorsforgalmi úthálózatba. A 8-as út korszerűsítése a nyugati részen is folytatódik, hiszen Zalaegerszeg és környéke közútfejlesztésének részeként már megjelent a tervezési pályázat a Vasvár és Körmend közötti szakasz átépítésére. A Körmend és az országhatár közötti, mintegy harminc kilométeres utat jelenleg is építik. Ennek része Magyarország egyik leghosszabb völgyhídja, az 575 méteres vasszentmihályi átkelő.