Csiphiány kényszerít leállásra egy német Opel-gyárat

A globális csiphiány miatt év végéig leáll a termelés az Opel gyárában.

Magyar Nemzet
2021. 09. 30. 14:00
A traffic light is pictured in front of the Opel plant in Bochum
GERMANY/ Fotó: Ina Fassbender
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Leállítják október első hetétől egyelőre az év végéig a termelést a németországi Eisenachban működő Opel-gyárban a globális csiphiány miatt – jelentette be az autógyártó társaság csütörtökön. A mintegy 1360 dolgozót bejelentik rövidített munkaidőre, így bérük nagy részét az állami támogatás révén megkapják. Legkorábban 2022 elején indulhat újra a termelés, de konkrét dátum nincsen – számolt be a távirati iroda. 

A kényszerszünetet azzal indokolták, hogy a félvezetők hiánya miatt az egész ágazat rendkívüli helyzetben van, és nem lehet tudni, hogy mikorra állnak helyre a gyártáshoz szükséges ellátási láncolatok.

Az egyik legnagyobb német szakszervezet, az IG Metall erősen kifogásolja az eljárást, mivel szerintük a két napja tartott állománygyűlésen szó sem volt leállásról, és a munkaadó egyeztetés nélkül döntött. Az egykori NDK területén fekvő Eisenachban a rendszerváltás előtt Wartburg gépkocsikat gyártottak. Az Opel 1990-ben vette át az üzemet, és 1992-re felépített egy új gyárat, amelyet sokáig a keletnémet gazdaság megújításának és felzárkóztatásának mintapéldájaként tartottak számon.

Az eisenachi üzem a Türingia tartományi térség egyik legnagyobb ipari munkáltatója. A Grandland X nevű városi terepjáró modellt gyártják, hagyományos és hibrid meghajtással. Korábban két Opel kisautót, a Corsa és az Adam nevű modelleket gyártották. Az átállás miatt tavaly két és fél hónapig állt a munka. 

Az idén már augusztusban is kényszerszünetet kellett tartani, mert egy elektronikai alkatrészeket gyártó malajziai beszállítónál a koronavírus-járvány miatt felfüggesztették a termelést.

Az Opel a korábbi anyavállalat, a francia PSA Group és az olasz–amerikai Fiat Chrysler Automobiles egyesülésével az év elején létrejött Stellantis-konszernhez tartozik. 

A csiphiány a vállalatcsoport egészét sújtja, adataik szerint a január–júniusi időszakban emiatt hétszázezer autót nem tudtak legyártani.

Az üzletmenet így is jól alakult, a társaság 75 milliárd euró bevételt és 5,9 milliárd euró nyereséget ért el hat hónap alatt.

Borítókép: Ina Fassbender

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.