Meglepő növekedés a Microsoftnál

A 20-25 évvel ezelőtt egyszer már óriássá növő Microsoft most újra az élre került, ráadásul húsz százalék feletti árbevétel-növekedéssel. Megnéztük, mennyi pénz folyik be a világ legnagyobb cégei közül azokhoz, amelyek már publikálták harmadik negyedéves eredményüket.

Fellegi Tamás Péter
2021. 10. 28. 11:01
Microsoft Store In New York
US-NEW-YORK-MICROSOFT Fotó: NICOLAS ECONOMOU
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Sok szó volt mostanában a Tesláról, amely értékét tekintve a legnagyobb cégek közé nőtt, pénzügyi eredményei azonban még jóval elmaradnak azokétól. Elon Musk vállalata jelenleg egy negyedévben 12-13 milliárd dollár árbevételt termel, az összeg a növekvő gyártókapacitással és az eladott autók számával folyamatosan emelkedik. A pillanatnyi állapot így most éves szinten ötvenmilliárd dollár, ami már igen szép tétel, de a többi óriás egy negyedév alatt hoz össze ennyit. Persze ne féltsük a Teslát, jó eséllyel pár év alatt beéri őket.

A Microsoft az ezredforduló előtti időszak ikonikus technológiai cége volt. Akkor a Windows miatt, most pedig ismét évek óta gyorsan fejlődik, ezúttal a felhőalapú üzletág a húzóerő. Az árbevétel a harmadik negyedévben 45 milliárd dollár lett, ami 22 százalékos növekedés az egy évvel korábbi eredményhez képest. Ami ehhez viszonyítva elképesztően nagy szám, az a nettó nyereség: ez 20,5 milliárd dollár lett, ami több mint az árbevétel negyven százaléka, és önmagában is 48 százalékos növekedést jelent egy év alatt. 

Érdekesség, hogy a régi termékek, mint a Windows és az ­Office, továbbra is szép, sőt növekvő bevételt hoznak.

A Microsoft tőzsdei teljesítménye megfelel a fundamentumok erősödésének: a cég teljes értéke jelenleg 2,4 ezermilliárd dollár, miközben öt éve ennek még csak az ötöde volt. Csak egy cég van, amelyik még ennél is nagyobb: az Apple, amelynek negyedéves árbevétele már nyolcvanmilliárd dollár körül mozog, vagyis éves szinten 320 milliárdot könyvelhet el.

Ugyancsak hatalmas, negyedéves szinten 65 milliárd dolláros árbevételről számolt be a Google anyavállalata, az Alphabet. Ebből 53 milliárd a Google reklámbevétele, ami a tavalyi hasonló időszakban csak 37 milliárd volt. A YouTube immár több mint hétmilliárd dollárral járult hozzá a reklámbevételekhez a negyedévben, míg tavaly ez az összeg csak ötmilliárd volt. A felhőalapú üzletág árbevétele ötmilliárd dollár, jóval kisebb, mint a Microsoft esetében, viszont ez 45 százalékos növekedést jelent egy év alatt, és a cég szeretne is 

felzárkózni az üzletágban a jelenlegi két vezetőhöz, a Microsofthoz és az Amazonhoz.

A Facebook is beszámolt harmadik negyedévéről. Már maga a cég is figyelmeztetést adott ki korábban arról, hogy lassulás várható a növekedési ütemben, miután a teljes emberiségen belül lényegében mindenki a felhasználójuk, aki erre kapható. Csaknem kétmilliárdan használják a platformot napi rendszerességgel, a havonta aktívak száma pedig közelíti a hárommilliárdot. Miután az emberiség jelenleg 7,8 milliárd főt számlál és ebből nagyjából hatmilliárd a 12 éven felüli (elvileg ez a korhatár, ami fölött használni lehet a Facebookot), szinte tényleg minden lehetséges felhasználót elért a cég. Az árbevétel a harmadik negyedévben 29 milliárd dollár lett, valamivel kevesebb, mint az elemzői várakozások átlaga, az egy felhasználóra jutó árbevétel így tíz dollár körül alakul.

Végül érdekességképpen megnézzük, hogy ezen gigantikus cégek árbevétele hogyan alakul a magyar éves GDP-vel összevetve. Tavaly 155 milliárd dollár volt Magyarország GDP-je, idén 175 milliárd körül várható, de ez erősen függ a dollár és a forint mindenkori árfolyamváltozásától. Az egyszerűség kedvéért 160 milliárddal, azaz negyedévente negyvenmilliárddal számolunk. Ezek alapján látható, hogy 

a Microsoft árbevétele lényegé­ben megegyezik a magyar GDP-vel, 

az Apple ennek dupláját, az Alphabet a másfélszeresét éri el. A Facebook árbevétele alatta marad a magyar összterméknek, annak nagyjából háromnegyede.

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.