Milyen hatások vezették az egekbe a hazai üzemanyagárakat és valóban akkora terhet jelent-e a mai pénztárcáknak a drágulás, mint például egy évtizeddel ezelőtt, vagy éppen a taxisblokád idején? Még négy napig annyit kérnek el a benzinkutak üzemeltetői, amennyit csak szeretnének, aztán november 15-től életbe lép az árplafon. A folyamatok hátteréről Hortay Olivér, a Századvég Gazdaságkutató Zrt. energia- és klímapolitika üzletágának vezetője nyilatkozott a Magyar Nemzetnek.
Felidézte: az energiapiaci áremelkedés elsődleges kiváltó oka, hogy a járványhelyzet mérséklődésével elinduló helyreállítás olyan ütemben növelte meg a gazdasági aktivitást és így a nyersanyagigényeket, amivel a kínálati oldal nem volt képes lépést tartani. A nehézség az olajpiacon is markánsan érezteti hatását: a közelmúltban a nagy olajkitermelő országok azokat a mennyiségeket sem voltak képesek leszállítani, amelyekről előzetesen megállapodtak. Például a benchmarknak számító Brent típusú nyersolaj hordónkénti ára az év eleji 50 dolláros szintről napjainkra hetven százalékkal, 85 dollárra emelkedett.
A kedvezőtlen folyamatok az üzemanyagárakba is begyűrűztek, így a háztartásoknak és vállalatoknak valamennyi országban markáns áremelkedéssel kellett szembesülniük. Míg például Magyarországon az év elején átlagosan 366 forintot kellett fizetni egy liter benzinért, az ár mára 506 forintra nőtt.




















Szóljon hozzá!
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!