Az algoritmus a munkaerőpiac új szereplője

Nem csak előnyökkel járnak a távmunka megkönnyítésére automatikussá váló folyamatok.

Nagy Kristóf
2021. 11. 14. 18:10
20200907 Dunaharaszti Home office. Otthoni munka. fotó: Havran Zoltán (HZ) Magyar Nemzet Fotó: Havran Zoltán
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A gyorsuló digitalizáció és a hibrid és otthoni munkavégzés miatt egyre nagyobb szerep jut a részfeladatok automatizálásának. Ezeket különböző algoritmusok végzik immár emberi beavatkozás, sőt a legtöbbször felügyelet nélkül. 

Az algoritmusok szerepe szerteágazó: nélkülözhetetlen lehet a feladatok kiosztásában, a munkavállalók otthoni feladatvégzésének kontrolljában, de a banki ügyintézést is jelentősen felgyorsítják az automatizált folyamatok.

A szakértők egyre többször hívják fel az algoritmusalapú feladatvégzés, toborzás és munkavállalói felügyelet szabályozatlanságára a figyelmet. Az Euró­pai Unió készülő mesterséges intelligencia irányelve már tartalmazhat ajánlásokat annak érdekében, hogy a munkavállalói jogok ne sérüljenek a munkáltatók digitális hatalmán keresztül.

Az automatizált folyamatok összességében segítik a munkavállalókat, ugyanakkor a gyakorlatban számos hátrányt is tapasztalnak az alkalmazottak. 

A munkavállalói érdekképviseletek egyre több nemzetközi fórumon felvetik, hogy az algoritmusalapú feladatvégzés olyan eszköz a munkáltatók kezében, amely akár száz évvel is visszavetheti a munkavállalói jólétet, természetesen akkor, ha visszaélnek ezekkel a digitális megoldásokkal.

A piacon elérhető vagy a vállalat saját fejlesztésű rendszereiben az algoritmusok képesek koordinálni a távoli munkavégzést. Az automatizált feladatszervezés előnye, hogy képes felváltani a hosszadalmas egyeztetéseket. 

Hátránya a rugalmatlanság: a munkavállalóknak nincs lehetőségük az algoritmust felülírva eltérni a munkavégzés során a sztenderdektől, így romolhat a hatékonyság. 

Munkáltatói túlkapásra ad lehetőséget a webkamerás kontroll és a feladatvégzés folyamatos felügyelete is, de a közvetlen reakciók hiánya félreértések forrása is lehet.

A feladatok automatikus kiosztásának előnye, hogy például egy ügyfélszolgálaton nem válogathatnak a munkatársak az ügyfelek között. Az algoritmusok véget vetnek ugyanakkor az olyan nem hivatalos gyakorlatoknak is, amelyek a hatékonyságot érdemben elősegítik. 

Ilyen például a közvetlen ügyfélkapcsolati munkatárs és a döntéshozó közötti kommunikáció. Az ügyfél eredményes kiszolgálása érdekében az ügyintéző gyakorta felveszi az irodai vonalon a kapcsolatot az illetékes döntéshozóval. Erre nincs lehetőség akkor, ha a döntéshozó nem az irodában dolgozik, hanem az otthonában. Ekkor a hatékony és anonim ügymenet érdekében automatikusan kapja a feladatokat. 

Az ­algoritmus ­miatt tehát az idők során bejáratott csatornák is ellehetetlenülhetnek.

Borítókép: Illusztráció (Fotó: Magyar Nemzet/Havran Zoltán)

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.