A gyorsuló digitalizáció és a hibrid és otthoni munkavégzés miatt egyre nagyobb szerep jut a részfeladatok automatizálásának. Ezeket különböző algoritmusok végzik immár emberi beavatkozás, sőt a legtöbbször felügyelet nélkül.
Az algoritmusok szerepe szerteágazó: nélkülözhetetlen lehet a feladatok kiosztásában, a munkavállalók otthoni feladatvégzésének kontrolljában, de a banki ügyintézést is jelentősen felgyorsítják az automatizált folyamatok.
A szakértők egyre többször hívják fel az algoritmusalapú feladatvégzés, toborzás és munkavállalói felügyelet szabályozatlanságára a figyelmet. Az Európai Unió készülő mesterséges intelligencia irányelve már tartalmazhat ajánlásokat annak érdekében, hogy a munkavállalói jogok ne sérüljenek a munkáltatók digitális hatalmán keresztül.
Az automatizált folyamatok összességében segítik a munkavállalókat, ugyanakkor a gyakorlatban számos hátrányt is tapasztalnak az alkalmazottak.
A munkavállalói érdekképviseletek egyre több nemzetközi fórumon felvetik, hogy az algoritmusalapú feladatvégzés olyan eszköz a munkáltatók kezében, amely akár száz évvel is visszavetheti a munkavállalói jólétet, természetesen akkor, ha visszaélnek ezekkel a digitális megoldásokkal.
A piacon elérhető vagy a vállalat saját fejlesztésű rendszereiben az algoritmusok képesek koordinálni a távoli munkavégzést. Az automatizált feladatszervezés előnye, hogy képes felváltani a hosszadalmas egyeztetéseket.
Hátránya a rugalmatlanság: a munkavállalóknak nincs lehetőségük az algoritmust felülírva eltérni a munkavégzés során a sztenderdektől, így romolhat a hatékonyság.
Munkáltatói túlkapásra ad lehetőséget a webkamerás kontroll és a feladatvégzés folyamatos felügyelete is, de a közvetlen reakciók hiánya félreértések forrása is lehet.
A feladatok automatikus kiosztásának előnye, hogy például egy ügyfélszolgálaton nem válogathatnak a munkatársak az ügyfelek között. Az algoritmusok véget vetnek ugyanakkor az olyan nem hivatalos gyakorlatoknak is, amelyek a hatékonyságot érdemben elősegítik.
Ilyen például a közvetlen ügyfélkapcsolati munkatárs és a döntéshozó közötti kommunikáció. Az ügyfél eredményes kiszolgálása érdekében az ügyintéző gyakorta felveszi az irodai vonalon a kapcsolatot az illetékes döntéshozóval. Erre nincs lehetőség akkor, ha a döntéshozó nem az irodában dolgozik, hanem az otthonában. Ekkor a hatékony és anonim ügymenet érdekében automatikusan kapja a feladatokat.
Az algoritmus miatt tehát az idők során bejáratott csatornák is ellehetetlenülhetnek.
Borítókép: Illusztráció (Fotó: Magyar Nemzet/Havran Zoltán)