Újabb bírságok az eleve elvárt borravaló miatt

A büntetett fesztiválcégek nemigen változtattak korábbi jogsértő gyakorlatukon.

Magyar Nemzet
2021. 11. 08. 12:45
null
20210306 MN Budapest Illusztráció: bolt,vásárlás,bankkártyás fizetés koronavírus-járvány alatt. Fotó: Mirkó István MI Magyar Nemzet Fotó: Mirkó István
Vélemény hírlevélJobban mondva- heti vélemény hírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz füzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) együttvéve csaknem hétmilliós bírságot rótt ki a hazai fesztiválok legnagyobb fizetőterminál-szolgáltatóira: a Festipay és a HelloPay üzemeltetőire. Előbbi ugyanis hiányosságokkal teljesítette önként vállalt korrekciós kötelezettségeit, míg utóbbi a hatósági tiltás ellenére folytatta tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatát.

A GVH korábban a hazai fesztiválok és szórakozóhelyek készpénzmentes fizetési rendszereinek mindkét meghatározó szereplőjével szemben vizsgálatot folytatott, hasonló okból:

az „alapbeállításként” kezelt 10 százalékos borravaló miatt.

A fesztiválokra és szórakozóhelyekre jellemző fizetési körülmények (zaj, időnyomás, sorban állók nagy száma stb.) nehezítik a megfontolt döntést, így tisztességtelennek minősül pszichés nyomás alá helyezni a fogyasztókat a borravaló mértékének megválasztásában. Míg a HelloPay teljesen automatikus borravaló-beállítása miatt a hatóság két évvel ezelőtt 20 millió forintos bírságot szabott ki, a Festipay üzemeltetője – ahol a (szintén 10 százalékos kiindulású) borravalót a vásárlónak meg kellett erősítenie – az eljárás során önként vállalta, hogy a jövőben nem sugall semmiféle elvárást vagy mértéket.

A nemzeti versenyhatóság utóvizsgálat keretében ellenőrizte, hogy a két szolgáltató eleget tett-e az eljárás során vállalt kötelezettségeknek, illetve a határozatban kiszabott tilalmaknak. A vizsgálat megállapította, hogy a Festipay vállalásai nagyrészt teljesültek, ugyanakkor a végrehajtás során kisebb hiányosságokra derült fény. A GVH Versenytanácsa ezért 700 ezer forintos bírságot szabott ki a cégre.

A HelloPay esetében a vizsgálat feltárta: a módosított fizetési rendszer ugyan már rákérdez arra, hogy a vevő kíván-e borravalót adni, azonban aki szeretne ilyet, változatlanul a 10 százalékos alapbeállítással találkozik.

Ez egyértelműen ellentétes a hatóság határozatában foglaltakkal, mivel a rendszer a fogyasztók jelentős részének továbbra is a döntési folyamatukat megzavarva, jogsértően sugall egy „elvárt” mértéket. A GVH Versenytanácsa 6 millió forintos bírságot szabott ki a vállalkozásra.

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.