Lassan, de folyamatosan nő a hazai halfogyasztás, a cél ugyanakkor az, hogy a sok ezer kilométerről ideszállított fagyasztott tengeri halak helyett friss, magyar halat vásároljanak a magyarok – jelentette ki hétfőn Nagy István. Az agrárminiszter jelezte: a halfogyasztás növekedésének gazdasági szerepe is van, piacot biztosít a magyar haltermelőknek.
Azok a vásárlók, akik magyar halat tesznek a kosarukba, hozzájárulnak az akvakultúra-ágazat megmaradásához, amely az ország számos területén fontos szerepet tölt be a vidéki népesség foglalkoztatásában. A frissen piacra kerülő hazai halak fogyasztása ráadásul környezetvédelmi szempontból is felelősebb döntés
– hívta fel a figyelmet a tárcavezető.
A távirati iroda tudósítása szerint emlékeztetett arra, hogy a koronavírus-járvány idején jelentős erőfeszítéseket tettek a bajba jutott ágazatok, közük a haltermelők megsegítésére: a gazdaságvédelmi akciótervben több mint ötszázmillió forinttal támogatták a munkahelyek megtartását a halgazdálkodási ágazatban.
Az elmúlt években az ágazat jelentős figyelmet fordított a halhús minőségére. Ennek elismerése, hogy tavaly két magyar haltermék, a Szilvásváradi pisztráng és az Akasztói szikiponty után az idén további két termék, a Balatoni hal és a Szegedi tükörponty is megkapta az európiai földrajziárujelző-oltalmat.
Becslések szerint a hazai haltermelők a karácsonyi időszakban értékesítik a teljes éves étkezési halmennyiség mintegy negyven százalékát, nagyobb haltermelők akár éves forgalmuk hatvan-hetven százalékát is. Németh István, a Magyar Akvakultúra és Halászati Szakmaközi Szervezet (MA-HAL) elnöke szerint ebben az évben nem kedvezett az időjárás a haltermelésnek, ennek ellenére lesz elég hazai hal karácsonykor.
Az ünnepek környékén még mindig a ponty a legkelendőbb, de afrikai harcsából is jelentős mennyiséget vesznek ilyenkor a hazai háztartások. Szintén népszerű termék ilyenkor a szürkeharcsa, a süllő és a busa is.
Ondré Péter, az Agrármarketing Centrum ügyvezetője elmondta: a 2017-ben indult Kapj rá! halfogyasztást ösztönző kampánynak köszönhetően az akkor fejenként 5,7 kilogramm éves átlagos hazai halfogyasztás négy év alatt 6,5 kilogramm fölé emelkedett.
Borítókép: Karácsony előtti kínálat egy halárusnál a budapesti Központi Vásárcsarnokban (Fotó: MTI/Máthé Zoltán)