Az Európai Unió környezetvédelmi szabályainak szigorítása odavezetett, hogy a gyártók csak akkor maradhatnak talpon, ha minél kevesebb belső égésű motorral szerelt, viszonylag egyszerű gépkocsit gyártanak, és fokozzák a hibrid vagy tisztán elektromos járművek előállítását. Részben az új technológia fokozott félvezetőigénye vezetett a globális csiphiányhoz, ami az új autók forgalomba helyezését nagymértékben visszavetette. Az európai piacon ötmillióval kevesebb új autót adtak el tavaly, a várakozási idő bizonyos népszerű típusok iránt átlépte az egy évet.
Az új autók hiánya dominóhatásként végigfut a használt autók kínálatán is:
a nagy flottaüzemeltetők, amelyek két-három éves, 40-50 ezer kilométert futott járművel „táplálták” a piacot, most kényszerűségből tovább használják a járműveket, a kevés fiatal példánynak pedig irreálisan megugrik az ára: akár az új autókéval vetekszik. Utóbbiak esetében is hatalmas az átrendeződés: nemcsak megdrágultak, de bizonyos karosszériák bizonyos motorral nem, vagy csak alig kaphatók. Ez is a használtautó-piac felé tereli a vásárlókat, illetve tetten érhető egyfajta pánikvásárlás is. Sokan most szembesülnek vele, hogy a hagyományos belső égésű motorral szerelt autók egyszerűen eltűnhetnek a kínálatból.

A tavalyi évben 132 205 import használt személyautó került hazai forgalomba Magyarországon a DataHouse adatai szerint, ami 1,4 százalékkal haladta meg az egy évvel korábbi szintet. A behozatal különösen a második fél évben volt aktív: 2020 második feléhez képest több mint hat százalékkal nagyobb mennyiségű használt autót hoztak be. Ez a felívelés egyértelműen összefüggésben áll a globális csiphiány miatt visszaeső újautó-eladásokkal.
A nagy érdeklődés közepette azonban romlott a behozott állomány korösszetétele.
Az idehaza átírt gépkocsik 75 százaléka tíz évnél idősebb volt, az előzetes becslések alapján a hazai autóállomány 14,7 éves átlagéletkora tovább romlott.
A legtöbben az 1–1,5 millió forintos árszinten vásárolnak. Ennyi pénzért pedig legfeljebb tíz-tizenöt éves kocsikat kínálnak a kereskedők, amelyeknek a futásteljesítménye eléri vagy meghaladja a 200 ezer kilométert.