Alaposan felforgatta a használtautó-piacot az egy hónapja kitört ukrajnai háború – állapította meg a JóAutók.hu hirdetési portál, amelynek adatai szerint
az eladásra kínált használt autók átlagára a jelentős árfolyamváltozások hatására 9 százalékkal emelkedett a harcok megkezdése óta.
Megállapították, hogy a használt autókra irányuló keresések száma a harcok kitörésekor hirtelen a negyedével esett vissza.
A vásárlók óvatossága azóta is jól érzékelhető: még az elmúlt egy hét során is 4,8 százalékkal kevesebben kutattak a használtautó-hirdetések között, mint a háború kitörését megelőző hét napon – jelezték a pénteki közlésükben, amely szerint sokan elhalasztják most a gépjárműcserét, ezért az elhelyezett hirdetések számában is hasonló mértékű visszaesés jelentkezett.
Az árak kapcsán úgy tűnik, hogy az árfolyamváltozások hatása szinte napok alatt megmutatkozott a használtautó-piaci árakon is. Ez az elmozdulás ugyanis automatikusan beépült az importautók áraiba, amely hatás pedig gyorsan átgyűrűzött a belföldi használt autók piacára is.
A háborús helyzet egyik folyományaként fellépő ideiglenes üzemanyag-ellátási zavarok a keresések üzemanyag szerinti összetételét is befolyásolták. – Normál időszakokban a benzines keresések teszik ki az összes keresés 63 százalékát. Ez az érték március 10-e környékén, az első ellátási zavarok idején 52 százalékra csökkent – derül ki az adatokból. Ezzel párhuzamosan az elektromos és hibrid meghajtású autókra a szokásos 15 százalékról ezekben a napokban 26 százaléknyian kerestek rá. Eszerint
az elektromos meghajtás népszerűségének növekedésében a jövőben egy újabb tényező, az üzemanyag-ellátás biztonsága is szerepet játszhat.
– Bár a hivatalos márciusi adásvételi adatokra még több hetet kell várni, borítékolható, hogy a piaci szereplők megnövekedett óvatossága a konkrét átírások számában is meg fog mutatkozni. Tény, hogy
a vásárlók egy széles köre elbizonytalanodott, és későbbre halasztja a nagyobb összegű beruházásait.
Az ekkora mértékű hirtelen áremelkedés azonban önmagában is sokakat kiszorít a piacról, akiknek a megdrágult autók esetében már nem is áll módjukban kipótolni a vételártöbbletet – közölte a portál, amely szerint
a tavaly elért, rekordot jelentő 819 ezer tulajdonosváltás után a piac forgalma akár 5 százalékkal, évi 780 ezer körüli szintre is visszaeshet.
(Borítókép: Autósor az M3-as bevezető szakaszán Fotó: Mirkó István)