Megbeszélést folytatott Vitézy Dávid, a Technológiai és Ipari Minisztérium (TIM) közlekedésért felelős államtitkára Ionuț-Cristian Săvoiuval, Románia közlekedési államtitkárával, aki a Hungrail vasúti konferenciájára érkezett Budapestre. A találkozón két ország közötti vasúti és közúti kérdéseket, folyamatban lévő és tervezett projekteket tekintették át – közölte az államtitkár közösségi oldalán.
A Bukarest–Brassó–Arad–Békéscsaba–Szolnok–Budapest vasútvonal a két ország közötti árufuvarozás legfontosabb iránya, a személyszállításban is fontos a szerepe.
Az elmúlt években mind a román, mind a magyar oldalon pótolták a második vágányt, az utolsó hiányzó szakasz Békéscsaba és a román határ között éppen most készül. A Biharkeresztes és Nagyvárad között átlépő vasútvonal problémája, hogy Püspökladány és Kolozsvár között nincs villamosítva, noha a csatlakozó vonalakon mindkét országban villanymozdonyok vontatnak. A magyar oldalon a tervek szerint még idén befejeződik a villamosítás, idén januárban pedig Romániában is kiírták a közbeszerzéseket három szakaszban. Ugyanerre mehet majd az elképzelések szerint a Budapest–Kolozsvár–Bukarest nagysebességű vasút (NSV) – emelte ki az államtitkár.
A gyorsforgalmiút-hálózat folyamatosan épül ki a két ország között.
Az M43–A1 sztrádákon jól működik a kapcsolat, az M4–A3 esetében a magyar oldalon már kiépült az autópálya. Hazánk számára fontos lenne az észak-erdélyi folytatás,
hívta fel a figyelmet Vitézy Dávid, hiszen a magyarlakta területekre is ez vezet. Szatmárnémeti felé az M49 autóút épül majd Csengernél megcélozva a határt. Ennek első, 28 kilométeres szakaszára nemrég zárult a NIF kivitelezési közbeszerzése, a román csatlakozó szakaszon 2023-ban kezdődhet a kivitelezés. A tervek szerint az M44 autóút is eléri majd Romániát Békéscsabáról Sarkad felé folytatódva, később a román oldalon a leendő Arad–Nagyvárad sztrádába csatlakozhat – olvasható Vitézy Dávid közösségi oldalán.
Borítókép: Közúti határátkelő Ártándnál (Fotó: MTI/Czeglédi Zsolt)