– A kormány által a légitársaságokra kivetett extraprofitadó helyes és időszerű döntés volt. Azt már megszokhattuk, hogy az ilyen helyzetekben különösen a diszkont-légitársaságok fenyegetőznek. Hol járatritkítással, hol a bázisokra szétosztott repülőgépek számának csökkentésével vagy a bázis bezárásával – jelentette ki a Magyar Nemzetnek a Wizz Air és a Malév GH egykori földi kiszolgáló partnere, a Budport Handling befektetője, Galgóczy Ferenc annak kapcsán, hogy pünkösdkor megjelent a légitársaságokra is kivetett extraprofitadóról szóló kormányrendelet.
Mint megírtuk, a részletszabályok szerint a védelmi alapokhoz történő hozzájárulást az utasok száma alapján kell önbevallás útján teljesíteni. Júliustól a legtöbb európai országba szóló úti cél esetén a hazánkból induló turisták után személyenként 3900 forintot, míg a kontinensen kívüli indulások esetén 9750 forintot kell a cégeknek különadóként befizetniük.
Korábban Nagy Márton gazdaságfejlesztési miniszter azzal indokolta az extra nyereségre vonatkozó döntést, hogy
a koronavírus-járvány lecsengése után az elhalasztott utazások miatt a vártnál gyorsabban térhet vissza a 2019-ben is tapasztalt, rekordszintű utasforgalom hazánkban,
ami alapot ad a személyszállító társaságok bevonására is az arányos teherviselésbe.
A különadó miatt a magyarországi piac legnagyobb szeletét, több mint harminc százalékot birtokló Wizz Air elnöke, Robert Carey a tiltakozását fejezte ki.
A Wizz Air vezetője a tervezett adó bejelentése után megkeresésünkre azt írta, hogy mivel a légiközlekedési ágazat jelentős veszteségeket szenvedett el a pandémia miatt, és bevétele, illetve nyeresége várhatóan még hosszú ideig nem éri el a vírus kitörése előtti szintet, ezért szerinte minden újabb gazdasági teher lassítja a régóta várt fellendülést. – Az utasonként számított adó bevezetése magasabb viteldíjakat jelentene egy olyan szektorban, amely két éve veszteséges – utalt arra Robert Carey, hogy a cége áremeléssel reagálhat a hazai különadóra.
– A Wizz Air reakciója masszív hangulatkeltés. A magát kvázi nemzeti légitársaságnak aposztrofáló, piacvezető diszkontvállalat azonnal az utasokra akarja hárítani a különadó terheit, márpedig ezzel hisztériát kelt